Eco Innovation AB

Elbilsladdare hos McDonalds, Electroengines ombyggnad till Elbil eller Spridningsavtal för El ur Spillvärme. Vilken var Sveriges bästa miljönyhet i juni?

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2009 22:23 CEST

Elbilsladare hos McDonalds, Electroengines teknik för att bygga om till Elbil eller Spridningsavtal för Opcons Gör El ur Spillvärme?. Vilken var Sveriges bästa miljönyhet i juni?

I juni kom mer än 35 härliga svenska miljönyheter. Eco Innovation har nominerat tre kandidater för omröstning om bästa svenska miljönyhet i juni. En positiv nyhet om en miljöinnovation gläder med hopp om bra miljölösningar. Mer om alternativen för juni:

• McDonaldsElbilsladdare. Den första laddstolpen hos McDonald's i Lindvreten i Skärholmen är ett pilotprojekt. Men visionen är spridning.  Svensken i åker i snitt fyra mil per dag. Med 600000 eldrivna fordon i Sverige till år 2020 skulle utsläppen av koldioxid från personbilssektorn minska med nära 20 procent. Det kräver förstås en bra infrastruktur för laddning. Nu finns både 1-fas och 3-fasladdning på McDonald's. En 3-fas laddning under en timme ger en körsträcka på knappt 5 mil. Under 2009 är laddningen gratis för gästerna.
  • Gör om Begagnad bil till Elbil. Snart kan Du göra om Din begagnade bil till Elbil. Detta enligt Electroengine. De presenterar ett system för eldrift av vanliga bilar. Det kan nu tillämpas i två Saab-modeller. Systemet kan ocskå användas för att göra om begagnade bilar till rena elbilar. Dessutom blir det mer kostnadseffektivt än dagens system för eldrift. En nyckelkomponent är ett revolutionerande och patentsökt system för batterihantering. En SAAB 9-3 kan nå 180 km/h och köra 15-20 mil på ren el utan att man förändrar bilen exteriört eller interiört.
  • Spridningsavtal för Gör El av Spillvärme. Att återanvända spillvärme är väl det bästa klimatarbetet? Opcons Powerbox har underbara förutsättningar att göra lönsam klimatnytta. Den producerar ny CO2-fri el från spillvärme redan från 55 grader Celsius. Delägda bolaget Enerji Ltd har snabbt sålt in Powerboxen i en extremt lönsam nisch i Australien. Samma nisch finns i alla länder med dyra energileveranser till fabrik. Nu får Enerji en option på affärskonceptet med produktion och försäljning av bränslefri, CO2-fri el med Opcon Powerbox som bas. Den gäller Malaysia, Thailand, Singapore och Sub-Saharan Africa.

• Omröstningen har just börjat. Alla är välkomna att skriva vad de tycker och rösta på de nominerade kandidaterna på  http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/bastamiljonyhetjuni Röstningen avslutas 12:e juni kl. 20.00. Resultatet publiceras därefter.

- "Det är sjunde gången våra besökare röstar fram månadens bästa miljönyhet. De bästa miljönyheterna gäller utveckling som med vinstintresset kan sprida bra miljöåtgärder. " Det säger Erik Sandström, VD för Jönköpingsföretaget Eco Innovation AB.

För vidare information besök Eco Innovations hemsida http://evolveu.bloggsida.se/eller ring Erik Sandström, tel 070-2994762. Bilder till Eco Innovation, epost: evolveu@gmail.com .

För bilder till innovationerna hänvisar vi till företagens hemsidor.