elskling AB

Elbytesexperten elskling.se firar fem år

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 11:11 CEST

I dag är det fem år sedan elbytesexperten elskling.se lanserades på den svenska elmarknaden. Sedan starten har över en kvarts miljon svenskar bytt elavtal via sajten och sparat över en halv miljard* kronor. Samtidigt som tjänsten bidragit till en ökad aktivitet på elmarknaden finns det fortfarande många avtalslösa hushåll kvar att hjälpa.

– Vi jobbar hårt med att bevaka elmarknaden och tack vare att tjänsten inkluderar elpriser från Sveriges samtliga elhandelsbolag kan vi alltid ta fram det bästa elavtalet för varje enskild konsument oavsett deras förutsättningar och preferenser. Det är något som hushållen insett under de senaste åren, säger Faraz Azima, vd på elbytesexperten elskling.se.

Att många konsumenter använder sig av elskling.se beror sannolikt på den tydliga kundnyttan kombinerat med att tjänsten är enkel och kostnadsfri att använda. Tjänsten har haft en god tillströmning av nya användare och lyckats etablera sig som Sveriges ledande aktör för jämförelse och byte av elavtal.

– Strategin har alltid varit att göra det vi kan bäst och det är el. Hela företaget arbetar konstant med att förenkla för konsumenterna och se till att erbjuda bästa möjliga service vid konsumenterna val av elavtal, säger Faraz Azima.

Branschen står inför flera förändringar och förutsättningarna förändras kontinuerligt. Som ett exempel planeras en övergång till en gemensam nordisk slutkundsmarknad under de kommande åren vilket ska möjliggöra för svenska hushåll att köpa sin el från en valfri elleverantör inom Norden. För att följa utvecklingen med sikte på att bli en elbytesexpert på nordisk nivå har teamet bakom elskling.se även lanserat tjänsten www.elskling.no på den norska marknaden.

– Elmarknaden kan liknas en välväxt djungel full av bra och dåliga frukter. Vi lägger mycket resurser på att alltid ha korrekt och uppdaterad information i tjänsten. Vår rekommendation till alla hushåll är att använda ett tillförlitligt jämförelseverktyg för att hitta rätt elavtal, säger Faraz Azima.

*Baserat på en kvantitativ kundundersökning genomförd av elskling.se

Om elskling.se Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 250 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se