Hamburger Börs AB

Eldkvarn gästspelar på Hamburger Börs 27 februari!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 15:41 CET

Den 27:e februari  gör rockbandet Eldkvarn en exklusiv spelning på Hamburger Börs!

Norrköpingsbandet Eldkvarn bildades 1971 av bröderna Plura, Carla och vännen Tony Thorén. Än idag, 39 år sedan starten är de i allra högsta grad ett aktivt band, både i studion och live. Medlemmarna har växlat under åren men grundarna till bandet är kvar och nuvarande uppsättning har stått sig i snart femton år. Musikstilen har under åren varit varierande och bandet har låtit sig inspireras av och våghalsigt experimenterat med musikstilar som progg, punkrock, spansk musik och moderna maskinella rytmer.

Efter att ha turnerat med Ebba Grön på 1980-talet fick Eldkvarn sina största kommersiella framgångar med album som Himmelska dagar och Kungarna från Broadway efter vilka de kunde de titulera sig som ett av de störa svenska banden.

I november 2008 kom bandets senaste skiva Hunger Hotell som musikaliskt inneburit en återkomst till de korta, rappa och snabba låtarna. Bandet är även aktuellt med bokenTexter och historier från Den stora Landsvägen där Plura och Carla kommenterar många av sina låtar och låtit åtskilliga personer bidra med personliga texter kring bandet. På skivan Atlantis (April 2005) medverade Håkan Hellström och Christer Sjögren till en korsbefruktning vilken gjort att Eldkvarn ständigt utvecklas och hittar nya krafter att fortsätta. Målet, drömmarna och drivkrafterna är samma idag som 1971 - att göra ännu bättre skivor, en ännu bättre turné, ett ännu bättre gig!

Eldkvarn består idag av:
Per "Plura" Jonsson Sång & gitarr (textförfattare)
Carl "Carla" Jonsson Gitarr & sång (textförfattare)
Tony Thorén Bas & sång
Werner Modiggård Trummor & sång
Claes von Heijne Klaviatur

Eldkvarn besöker Hamburger Börs 27 februari 2010

Hamburger Börs är en av Skandinaviens äldsta showkrogar som har blivit något av en institution i Nöjes-Sverige. Vi leverar en helhetsupplevelse där show, mat och dryck står i centrum.

Pressinfo: Sandra Gustafsson 08-7878509 eller maila till sandra@hamburgerbors.se

Pressbilder på http://www.hamburgerbors.se/pressbilder