Västtrafik

ElectriCity bjuder göteborgarna på en rullande julshow

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2016 09:08 CET

ElectriCity, där Västtrafik är en av huvudaktörerna, återupprepar förra årets succé med julbussen på linje 55. En av bussarna pyntas med 2 500 ledlampor och spelar klassisk julmusik på resan genom Göteborg. För varje passagerare som reser med julbussen skänker ElectriCity motsvarande summa som en enkelbiljett kostar till Stadsmissionens verksamhet.

Filmen om Julbussen hittar du här

Den första julbussen rullar ut från Teknikgatan vid Chalmers Lindholmen kl.14:30 torsdag den 1 december och kör fram till lördagen den 3 december klockan 19. Julhälsningen till göteborgarna kommer synas och höras längs linje 55, som bland annat passerar Avenyn och Östra Hamngatan. Bussen har pyntats med 2 500 ledlampor och spelar klassisk julmusik för att skapa fin stämning längs vägen.

För varje person som åker med julbussen skänker ElectriCity summan av vad en enkelbiljett kostar till Stadsmissionens verksamhet för socialt utsatta personer i Göteborg.

– Julbussen var väldigt uppskattad och därför kör vi en repris i år. Man kan se julbussen som ett rullande julkort som belyser ett framgångsrikt arbete där innovation och hållbarhet bidrar till att skapa en attraktiv kollektivtrafik, säger Marie Fall, pr-ansvarig från Västtrafik.

– Med julunderhållningen vill vi på ett lekfullt sätt visa att elbussen gör det möjligt att ersätta stadens traditionella buller med trevliga ljud, säger Helena Lind, pr-chef på Volvo Bussar.

Julbussens avgångar visas i reseplaneraren och tidtabeller finns på Västtrafiks webbplats.

Tidtabell för julbussen

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Fakta ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter. I ElectriCity ingår 15 partners: Volvokoncernen, Ericsson, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Keolis, Älvstranden Utveckling, Chalmersfastigheter och Akademiska Hus.

Varje dag reser 395 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.