Electrolux AB

Electrolux har tecknat avtal att sälja sin ägarandel i Vestfrost A/S

Pressmeddelande   •  Aug 05, 2003 10:17 CEST

Electrolux har tecknat avtal att sälja sin ägarandel av det danska företaget Vestfrost till Esbjerg Group i Danmark. Esbjerg Group kommer därmed att utöka sin ägarandel från 50% till 100%.

Vestfrost tillverkar och säljer kyl- och frysskåp samt frysboxar. Omsättningen uppgick 2002 till cirka 1.100m DKK och antalet anställda var 1100.

Electrolux har ägt 50% av Vestfrost sedan 1972 och avyttringen är ett led i strategin att fokusera verksamheten på enheter där koncernen är majoritetsägare.

Försäljningen förväntas vara genomförd per den 15 augusti 2003 och kommer inte att ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat eller finansiella ställning.

Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2002 en omsättning på 133,2 miljarder kronor och 82.000 anställda.

Electrolux pressjour nås på telefon 08-657 65 07