Electrolux AB

Electrolux har tecknat avtal att sälja sin kompressorverksamhet

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2003 09:14 CEST

(ELUX) Electrolux har träffat avtal att sälja sin kompressorverksamhet till SOLE SpA, ett företag kontrollerat av Dresdner Kleinwort Capital.

Kompressorverksamheten är en del av affärsområdet Professionella inomhusprodukter och är världsledande inom tillverkningen av kompressorer för hushållsprodukter och professionella produkter. Verksamheten omfattar tre tillverkningsenheter i Italien, Spanien och Österrike samt två joint ventures i Kina. Omsättningen var 2.800 Mkr år 2002 och antalet anställda var 4.100.

Försäljningen förväntas vara genomförd under september 2003 och kommer inte att ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat eller finansiella ställning.

"Efter rationalisering av kompressorverksamheten säljer vi den nu till en partner som kommer att utveckla den. Professionella inomhusprodukter har därmed reducerats till två produktlinjer – storköksutrustning och tvättutrustning – vilket ger oss möjlighet att fokusera vårt arbete på att utveckla dessa," säger Detlef Münchow, chef för Electrolux affärsområde Professionella inomhusprodukter.

Electrolux Pressjour har 08-657 65 07.

Om Eletrolux
Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2002 en omsättning på 133,2 miljarder kronor och 82.000 anställda.