Electrolux AB

Electrolux kommer att göra reservering för lånegarantier inom professionell tvättutrustning

Pressmeddelande   •  Sep 19, 2003 09:24 CEST

(ELUX) Electrolux kommer att göra en reservering på 32 MEUR (cirka 290 Mkr) i bokslutet för tredje kvartalet 2003, avseende tidigare lämnade lånegarantier till s k tvättbarer i Tyskland. Tvättbarerna har finansiella problem till följd av ett svagt marknadsläge, och krav på att Electrolux uppfyller sina garantier kommer sannolikt att framställas.

Tvättbarerna är utrustade med professionell tvättutrustning från koncernen. I enlighet med praxis i branschen har Electrolux tidigare lämnat garantier för lån i samband med etablering av tvättbarer. Garantierna kan i huvudsak hänföras till andra hälften av 1990-talet.

Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2002 en omsättning på 133,2 miljarder kronor och 82.000 anställda.

För mer information
För mer information, kontakta Investor Relations på telefon 08-738 60 03. Electrolux Pressjour har telefon 08-657 65 07.