Electrolux Sverige

Electrolux låter kunderna sätta färg på världens bästa dammsugare

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2011 16:28 CEST

Varje år lanserar Electrolux en speciell ”Icon Color” av sin främsta dammsugare, UltraOne. Den unika färgen som väljs ut är framtagen utifrån rådande trender inom design, formgivning och produktutveckling. För 2012 väljer Electrolux att för första gången involvera konsumenterna i valet av nästa ”Icon Color”. Nu kan vem som helst gå in på Electrolux hemsida och rösta på den färg som man menar bäst representerar tidens trender och influenser.

Electrolux UltraOne är den dammsugare som fått högst betyg någonsin av alla dammsugare som Råd & Rön testat. Förutom i Sverige har UltraOne även valts till bästa dammsugare i tio andra Europeiska länder, vid samtliga tillfällen av oberoende testinstitut.

Utmärkelserna är inte enbart ett resultat av avancerad ingenjörskonst utan även en följd av flera års arbete med design och formgivning. När UltraOne introducerades 2009 var det årets ”Icon Color” koppar, den då hetaste nyansen inom internationell industridesign. Årets ”Icon Color” är en matt chokladbrun färg som tillsammans med sex andra nyanser visar hur Electrolux fångar upp och omsätter intryck från bland annat bilmässor, konstutställningar och haute couture i sin färgsättning.

Electrolux öppnar upp designprocessen

Vilken färg som blir 2012 års ”Icon Color” bestämmer konsumenterna. På Electrolux hemsida startar nu en tävling där man kan vara med och välja den färg man bäst tycker fångar upp dagens och morgondagens trender. Den färg som får flest röster kommer att pryda UltraOne som produceras och säljs med start våren 2012. Sammanlagt finns sex färger att välja mellan.

– Att ta fram en färgpalett för en produkt är en komplex och krävande process, men också väldigt inspirerande då vi söker referenser och inspiration från olika miljöer i hela världen. Nu vill vi ge alla möjlighet att delta i den kreativa processen genom att rösta fram en ny färg för lansering 2012. Vi har valt ut sex lekfulla färger för att se vilken konsumenterna tycker bäst passar UltraOne. Nu är det upp till konsumenterna att säga sitt och rösta fram sin favoritfärg, säger Elisabeth Piper-Mäkitalo, Senior Graphic Designer på Electrolux.

Electrolux designteam har valt ut färgerna: Groovy Green, Luch Lilac, Awesome Aqua, Yelling Yellow, Passion Pink och Mad  Mandarine.

Tävla här

UltraOne finns tillgänglig i butik för ett rekommenderat cirkapris: från 3 475 kr.

För mer information, var god kontakta:

Johanna Hallander, PR-ansvarig Electrolux Sverige: 0733-55 06 61, 08-738 76 52, johanna.hallander@electrolux.se