ESEN Esport AB

Electronic Sports Entertainment Nordic AB har idag tillkännagivit ett nytt partnerskap med Birdie LAN, där ESEN tar ett helhetsansvar för Birdie´s esport satsningar under 3 år.

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 08:39 CET

Som en del av det treåriga avtalet kommer ESEN att producera och sända alla Birdie´s esport turneringar. Samarbetet innebär även att ESEN’s befintliga turnering King of Nordic kommer att vara närvarande på Birdie. Under hela eventet kommer ESEN att producera och sända från alla aktiviteter som sker på Birdie.

Joakim Stenberg nybliven VD på ESEN, sade: "Vi är mycket glada över att namnges som officiell esport partner till Birdie LAN. Esport i Sverige är en levande sport som växer i sin vädjan till att ha ett brett spektrum av manliga och kvinnliga deltagare och åskådare och vi är mycket glada över att kunna bidra till tillväxt och utveckling. Birdie riktar sig mot samma segment som ESEN med fokus på att få fram morgondagens stjärnor”.

"Birdie är ideella och vi som arrangerar festivalen brinner för att göra LAN, esport och tävlingar i kreativt skapande med datorer. Vi ser ESEN som en perfekt partner som kan hjälpa oss göra en ännu bättre festival!” säger Jesper Björkman, ordförande för Birdie

Birdies officiella e-sportturneringar är riktade främst mot amatör och semiproffs, och festivalen har varit en grogrund för många framgångsrika e-sportare idag. Tillsammans med ESEN kommer Birdies esport att utvecklas och skapa en än viktigare plats för Sveriges framtida e-sportproffs.

Om Electronic Sports Entertainment Nordic

ESEN Studio är ett media och TV-bolag som fokuserar på esports och spelinnehåll . Vi brinner för att skapa innehåll som sticker ut och bygga upp en engagerad publik. ESEN Studio strävar efter att vara ledande inom sitt område med fokus på gaming.

Birdiefestivalen i Uppsala är Sveriges äldsta LAN och datorfestival och grundades redan 1992. Birdie är även det största ideellt drivna LANet i Sverige och lockar varje år under Kristi Himmelsfärdshelgen tusentals LANare och besökare. Festivalen kommer under 2017 att flytta in i Uppsalas största arena, IFU Arena, som är helt nybyggd.

Presskontakt ESEN

Johan Grape

johan@esenstudio.com

Presskontakt BirdieLAN

Jesper Björkman

jesper.bjorkman@birdie.org

Om King of Nordic

King of Nordic är en nordisk e‐sportsturnering med huvudsyftet att nå en bredare grupp spelare till att delta i

turneringsspel. Förhoppningen är att tävlingsinriktade spelare ska erbjudas en plattform där de kan uppnå

framgångar och potentiellt bli erkända inom e‐sportsvärlden. King of Nordic ger lag och talanger en chans att

synas i rampljuset. King of Nordics är producerad av Electronic Sports Entertainment Nordic AB.