Elekta AB

ELEKTA FÅR FDA 510 (K)-GODKÄNNANDE FÖR MONACO MED VMAT FÖR BEHANDLINGSPLANERING

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2009 15:04 CEST

Elekta har fått FDA 510 (k)-tillstånd att använda Monaco® med VMAT, Volumetric Modulated Arc Therapy, för behandlingsplanering.

Monaco bygger på verktyg som förenklar dosplaneringsprocessen och gör den mer kliniskt tillförlitlig. Ur läkarens perspektiv innebär det nödvändig flexibilitet och kontroll för komplexa behandlingsplaner. Ur klinikadministrationens perspektiv ger det förkortad planeringstid samt ökad klinisk kapacitet.

"Vi är mycket stolta och nöjda över godkännandet att kombinera VMAT-tekniken med Monaco på den amerikanska marknaden", säger Rob Cessac, produktchef på Elekta CMS Software. "Vårt fortsatta stöd och vår utveckling av ledande ansatser inom cancerbehandling utlovar en positiv framtid för både kliniker och patienter.

Monaco är ett biologiskt baserat dosplaneringssystem för IMRT, Intensity Modulated Radiotherapy. Systemet innefattar flerkriterieoptimering och ett sensitivitetsanalysverktyg och hjälper till att förkorta den tid som behövs för att optimera IMRT-planering.

Monaco har funnits på marknaden för klinisk användning under de senaste två åren för IMRT-planering. Produkten utvecklades i samarbete med Eberhard Karls Universität Tübingen i Tyskland.

Vill du läsa de senaste nyheterna om Monaco med VMAT, gå in på www.elekta.com

******

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Stina Thorman, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 8 587 257 34, e-post: stina.thorman@elekta.com

Michelle Lee, Director, Marketing Services, Elekta Inc.
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.lee@elekta.com

Om Elekta

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi och strålkirurgi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 5 000 sjukhus världen över. Varje dag får cirka 100 000 patienter diagnos, behandling eller uppföljning med stöd av produkter från Elekta.

Elekta har cirka 2 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se
www.elekta.com.