Elekta AB

Elekta installerar dagens modernaste utrustning för strålbehandling av cancer på Thomas Jefferson Universitetet i Philadelphia, USA

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2003 14:37 CEST

En ledande amerikansk klinik inom cancerbehandling blir den femte i världen att installera Elekta Synergy , världens första forskningssystem inom strålbehandling av cancer med integrerad tredimensionell volymröntgen, XVI (X-ray Volume Imaging).

Under våren 2004 kommer Elekta att sluföra installationen av det kliniska forskningssystemet för strålbehandling av cancer, Elekta Synergy på Thomas Jefferson Universitetets Bodine Cancer Center i Philadelphia, Pennsylvania i USA. Universitetet blir därmed den femte instutitionen i världen med detta helt nya, innovativa strålbehandlingssystem. Elekta har officiellt utsett Thomas Jefferson Universitetet till medlem av Elekta Synergy forskningsgrupp, vilken redan har följande fyra medlemmar; William Beaumont Hospital i USA, Princess Margaret Hospital i Kanada, Christie Hospital i England och Netherlands Cancer Institute i Nederländerna.

Elekta Synergy, som är utrustat med ett kilovoltbaserat tredimensionellt röntgensystem (XVI), och en halvledarplatta för registrering baserad på AmSi-teknologi, gör det möjligt att ta utmärkta röntgenbilder av patienten i behandlingspositionen. Elektas XVI-koncept och en prototyp utvecklades 1997 i samarbete med Elektas kliniska partner, William Beaumont Hospital i Royal Oak, Michigan, USA. Konceptet och prototypen för tredimensionell volymröntgen har vidareutvecklats av Elekta till en produkt, som är en integrerad del av det Elekta Synergy system, och som kommer att visas för första gången den 19 oktober, 2003 på det 45te årliga mötet av ASTRO, the American Society for Therapeutic Radiology and Oncology, i Salt Lake City, Utah, USA.

- Elekta Synergy systemet med tredimensionell volymröntgen är framtidens strålterapi, säger James Galvin, D.Sc. och ansvarig för Medical Physics på Thomas Jefferson Universitetet. Genom att bilder på patienten kan tas i den aktuella behandlingspositionen kan vi mycket mer exakt i tid och rum bestämma läget på målet som ska bestrålas och därmed minimera inflytandet av inställningsfel och rörelser av organ i kroppen, avslutar Dr. Galvin.

- Vi är mycket nöjda med att Thomas Jefferson Universitetet, en klinisk partner sedan länge, har valt att återigen investera i framtidens strålbehandlingssystem för cancer, säger Peter J. Gaccione, ansvarig för Elektas onkologiverksamhet i Nordamerika. Genom att installera Elekta Synergy har läkare och vetenskapsmän visat att de delar vår vision att strålbehandling av cancer kan vidareutvecklas till en mycket mer precis och effektiv behandlingsmetod, avslutar Peter Gaccione.

Thomas Jefferson Universitetet förbereder finansiering för försök med sitt första Elekta Synergy forskningssystem för studier av patienter med prostatacancer och cancer i huvud och nacke.

Elekta Synergy är i avvaktan på godkännande från FDA, ännu inte till försäljning i USA.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Peter Ejemyr, Informationsdirektör, Elekta AB (publ),
Tel: 08-587 254 00, E-mail: peter.ejemyr@elekta.com

Elekta är en världsledande leverantör av avancerade och innovativa kliniska lösningar och tjänster för precisionsbehandling av cancer samt minimalt invasiv neurokirurgi för behandling av sjukdomar i hjärnan. Elektas lösningar är både kliniskt ändamålsenliga och kostnadseffektiva samt skonsamma för patienten.

Mer information om Elekta finner Ni på: www.elekta.com

Bodine Cancer Center på Thomas Jefferson Universitetet i Philadelphia, Pennsylvania i USA är en av de viktigaste centra för strålbehandling av cancer i den delen av USA.