Elektriska Installatörsorganisationen EIO

Elektrikerna hotar med strejk innan förhandlingarna har börjat

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 10:27 CET

På måndag den 8 februari träffas elarbetsgivarna EIO och den fackliga motparten Svenska Elektrikerförbundet för ett första förhandlingsmöte om ett nytt kollektivavtal. Det är oroande att elektrikerna redan innan första mötet hotar med strejk.På sin webbsida, www.sef.se, lyfter Elektrikerförbundet fram medlemmar som redan innan förhandlingarna börjat kräver strejk, med rubriker som "Vill de ha strid så får de väl det!” och "När kan vi börja strejka?".
– Det är ett mycket olyckligt sätt att inleda förhandlingarna, säger EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn.
– Det finns en rad frågor som är viktiga för båda parter. Exempelvis hur vi kan vara en attraktiv bransch med rätt kompetens för framtiden. Genom att i stället upplåta sin webbsida åt aggressiv retorik och vulgärtolkningar av EIO:s förhandlingskrav låser Elektrikerförbundet förhandlingarna innan de har startat.
– Elteknikbranschen är mitt i en svår lågkonjunktur. Det finns ett stort behov av att finna lösningar i samförstånd, säger Åsa Kjellberg Kahn.
– Vi kommer att sätta oss vid förhandlingsbordet på måndag med fokus på att nå en fredlig överenskommelse och att diskutera både våra och Elektrikerförbundets krav. I grunden är ju båda parter överens om att skapa så goda förutsättningar som möjligt för vår bransch, slutar Åsa Kjellberg Kahn.
För mer information, kontakta EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn: 0705-160564. Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges elteknikföretag. EIO träffar kollektivavtal med Elektrikerförbundet, SEKO, Handelsanställdas förbund, Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer. Avtalen gäller allmänna anställningsvillkor och löner för 2.600 medlemsföretag med 25.000 anställda medarbetare