SIBA AB

Elektroniksäljare ofta rådgivare om hur energi kan sparas- Energi- och klimatrådgivare når ut till konsumenter genom SIBA

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 10:56 CEST

60 procent vänder sig till elektroniksäljaren för att få information om produkternas elanvändning, enligt en undersökning på 556 intervjuer gjord av konsultföretaget KanEnergi . I andra hand lyssnar konsumenten på media, 23 procent. Under SIBAs lågenergiveckor som startar den 27 september får konsumenter vägledning till miljövänliga val och sätt att spara energi och pengar. I vissa varuhus finns även kommunens energi- och klimatrådgivare för att erbjuda opartisk rådgivning till teknikkunderna.

Intresset att spara energi på elektronikprodukter, både vid inköp och användning, ökar bland konsumenterna. Men medvetenheten hur man gör är bristande. I samband med SIBA:s lågenergiveckor informerar KanEnergi och Energimyndigheten om praktiska råd och tips som privatpersoner kan tänka på när det gäller att minska sin energianvändning.
- Vi vill vara tydliga och visa våra kunder hur de kan spara energi när de ska köpa och använda sina apparater, säger Fabian Bengtsson, VD för SIBA.

De flesta som ska köpa nya elektronikprodukter frågar butikspersonalen om råd. Under lågenergiveckorna kommer kunderna ta del av information från Energimyndigheten om energimärkning samt praktiska råd och tips.
- Genom att kommunicera energispartips och visa energieffektiva apparater direkt i varuhusen kan medvetenheten öka hos elektronikkunderna. Förhoppningen är att konsumenten ska välja det energieffektiva alternativet så vi kan spara energi i hemmen, även på lång sikt, säger Mats Johansson, VD för konsultföretaget KanEnergi.

- Energimyndigheten ser det som ett utmärkt tillfälle att i samband med SIBA:s lågenergiveckor informera om bland annat energimärkning, så att konsumenterna har tillräckligt med information när de ska köpa elektronikprodukter, säger Energimyndighetens informationschef Mathias Fock. I vissa butiker finns det även kommunala energi- och klimatrådgivare på plats som kan svara på kundernas frågor.

www.energimyndigheten.se finns det kontaktuppgifter till alla rådgivare, samt tips och råd för enskilda och resultat från tester av konsumentprodukter som myndighetens Testlab utför.

- Det är inte svårt att vara miljövän. Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi göra skillnad, avslutar Fabian Bengtsson.

För mer information, kontakta:
Sara Widman, informationsansvarig SIBA, +46 704 500 235
Marie Claesson, konsult KanEnergi, +46 709 649 278
Lennart Bodén, Energimyndigheten, +46 16-544 20 36

FAKTA Energismarta produkter
- TV-apparater. Titta på TVns energianvändning på prisskylten.
- Vitvaror. Välj vitvara märkt med energiklass A eller A++ för kyl och frys.
- Lågenergilampor. Byt lampor och spara tusenlappar varje år.
- Kolsyremaskiner. Gör din egen läsk och minska utsläppen från buteljtransporter.
- Grendosa. Koppla elektronik till grendosa och stäng av på natten.
- Elmätare. Ha koll på hur mycket din elektronik drar.

FAKTA SIBAs lågenergiveckor
27/9-10/10 finns tips och råd om hur energi kan sparas med elektronikprodukter i SIBAs varuhus och på siba.se/miljo, både vid inköp av nya produkter men även energisparande vanor vid redan inköpta produkter. Energi- och klimatrådgivare är på plats för att ge oberoende tips och råd till konsumenterna i flera varuhus.

Om KanEnergi och EU-projektet El-Eff Region
El-Eff Region är ett EU-projekt med syfte att stimulera el-effektivisering inom ett antal regioner inom EU. Projektet löper mellan 2007 och 2009 med målet att öka kunskapsnivå kring elanvändning hos hushåll och tillverkningsindustri. Läs mer om det svenska deltagandet i projektet på www.kanenergi.se/sparael. För detaljerad information om projektet se www.efficient-electricity.info. Projektet El-Eff Region finansieras av EU-kommissionen, Västra Götalandsregion och KanEnergi.

Om Energimyndigheten
Energimyndigheten - för en smartare energianvändning! På www.energimyndigheten.se hittar du praktiska råd och tips för at minska din energianvändning. Du kan även ta del av testresultat, hitta kontaktuppgifter till din lokala energi- och klimatrådgivare och mycket mer.