Taste of Sound AB

Elements of Nature – Sveriges första Immersive Sonic Dinner Experience!

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2019 13:43 CEST

Taste of Sound är stolta att presentera Elements of Nature – Sveriges första Immersive Sonic Dinner Experience. Upplevelsemiddagen Elements of Nature är en hyllning till naturens element och en spektakulär smakföreställning där gästerna serveras en niorätters avsmakningsmeny presenterad i väl avvägd balans med specialkomponerad musik, ljudlandskap, ljus, videoprojektioner och specialeffekter. Just nu sprider sig den här typen av upplevelsemiddagar som en löpeld runt om i världen, där de kan avnjutas i såväl Shanghai som London. Taste of Sound är nu stolta över att vara först med att introducera konceptet här i Sverige.

Taste of Sound har under många års tid skapat storskaliga middagsupplevelser i olika eventsammanhang med hundratals gäster. Med Immersive Sonic Dinner Experience: Elements of Nature vidareutvecklar man nu koncept till nästa nivå, i mindre men mer exklusiv skala. Utifrån sin bakgrund som tonsättare och musiker arbetar Per och Iréne Moneeo med att, utifrån den crossmodala forskningen från bland annat Oxford, specialkomponera musik som förstärker smakerna i mat och dryck. Paret har även skrivit den första Svenska boken i ämnet, Krydda med Musik, som 2017 belönades med utmärkelsen Best in The World i kategorin Innovative på den stora internationella prisgalan Gourmand Awards i Yantai, Kina.

– Nu har vi har äntligen fått möjligheten att utveckla vårt drömprojekt, där mat och musik har lika stor huvudroll. Att skapa en unik upplevelse för livsnjutare där vi kan ta ut svängarna konstnärligt i alla led i produktionen. Och tack vare ett stöd från Kulturbryggan, har vi kunnat göra denna föreställning möjlig!

Taste of Sounds val av restauratör och rätt samarbetspartner visade sig förstås vara otroligt viktigt. Konceptet kräver någon som verkligen gillar att testa nytt, brinner för närproducerat lokalt i egen regi och dessutom är en matkreatör som kan skapa rätter av extremt hög kvalité.

– Vi märkte direkt att vi hade hittat rätt när vi presenterade idén för Stefan Johansson på Högbo Brukshotell. Efter några workshops i att Krydda med Musik, så förstod kockar och kökspersonal precis vad vi ville göra med konceptet och även de uppmuntrades i att ta ut svängarna konstnärligt med den fantastiska gastronomi som de besitter kunskap i.

Den 27 september är det officiell premiär för Elements of Nature – Immersive Sonic Dinner Experience där man under en oförglömlig kväll får uppleva middagsföreställningen baserad på naturens fyra element, i en niorätters gastronomisk smakresa!

Elements of Nature – Immersive Sonic Dinner Experience
Plats: Högbo Brukshotell, Nya Herrgården.
Datum: 27 September
Tid: 18.30
(Middagsföreställningen pågår i cirka 3,5 timmar)

OBS! Endast 24 exklusiva platser
Missa inte det unika tillfället!

Presskontakter:
Per Moneeo per@tasteofsound.se 070-584 60 62

Iréne Moneeo irene@tasteofsound.se 070-245 46 44

Pressbilder: www.tasteofsound.se/press/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=m6_n6aC5zkM&t=2s

Taste of Sound AB, komponerar musik och skapar upplevelser, som förstärker smaker och hjälper företag och organisationer att kommunicera genom upplevelser.