Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN

Elever i Västerås arrangerar drogfri gymnasiefest

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 09:00 CET

Fyra elever vid Rudbeckianska gymnasiet - Carianne Baly, Andreas Bergling, Lina Widarsson, Michelle Engvall - arrangerar en drogfri fest för sina kompisar. Festen äger rum 16 mars 2012 på Sigurdsgatan 25. Den 11-12 november träffas gruppen tillsammans med processledare för att finslipa detaljerna.

-  Vi vill ordna den här festen främst för att engagera Västerås gymnasieungdomar och visa att man kan ha kul utan att alkohol är iblandat, säger Carianne Baly, en av initiativtagarna.

Projektet genomförs inom ramen för Local Hero, som är en metod för unga att genomföra drogfria projekt i sin hemkommun. CAN arrangerar Local Hero-projekt för ungdomsgrupper på lokal nivå i hela Sverige. Ungdomsgrupperna får stöd av en lokal resursperson och av processledare som hjälper ungdomsgrupperna att planera sina projekt. Läs mer på www.drugsmart.com.

Kontaktperson:

Carianne Baly, 073-800 1005, carianne.baly@live.vasteras.se
Helene Halling, processledare, 0736-813300

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en organisation som har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. Läs mer på www.can.se.