Amledo & Co

Elever på Haraldsbogymnasiet knep plats på studieresa till Tyskland

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 12:18 CEST

Johan Mårtensson och Jonas Matzols är yrkeslever på hantverksprogrammet Möbel & Design på Haraldsbogymnasiet i Falun och har fått plats på en utlandspraktik till Gera i Tyskland som arrangeras med stöd från EU.

— Målet för utlandspraktik är naturligtvis att få praktiska erfarenheter och känna på hur det är att arbeta utomlands. Det är en viktig del av utbildningen för de ungdomar som väljer träyrket. Det gör våra elever mer konkurrenskraftiga. Vi blir också hela tiden mer integrerade med andra europeiska länder, säger Lars-Olof Hedlund Björs, som är lärare på Haraldsbogymnasiet.

— Trä- och möbelindustrin är idag en modern verksamhet med hög teknologisk nivå där datorn är ett lika viktigt verktyg som hyveln. Men det som gör träyrket unikt är att klassisk hantverkstradition och modern processindustri förenas. Det gör att den som väljer trä har ett varierat yrkesliv med stora utvecklingsmöjligheter att se fram emot, säger Henrik Smedmark, initiativtagare och utbildningsansvarig på TMF, Trä- och Möbelföretagen.

De ungdomar som väljer träyrket kan se fram emot jobb på en arbetsmarknad som ropar efter utbildade och yrkesskickliga arbetare. Företagen satsar stort på nyrekryteringar.

—  Det är ett stort intresse över hela landet för att få följa med på utlandspraktik i Europa. Resan är finansierad av EU-utbildningsprogram för kompetensutveckling avslutar Patrick Ärlemalm, ansvarig för EU-projekt på Amledo & Co.

­­­­­­­­­­­­­­­Kontakt:

Haraldsbogymnasiet

Lärare: Lars-Olof Hedlund-Björs, 023-834 89, 070-3165896

Amledo & Co

Patrick Ärlemalm, 08-58081309, 070-642 72 99, patrick.arlemalm@amledo.com, Amledo & Co, Box 46, 177 21 Järfälla, www.amledo.com

Projektet har fått stöd från EU:s program för yrkesutbildningar och projektets svenska del leds av konsultföretaget Amledo & Co som svarar på frågor från skolor och företag.  De hjälper även till med ansökningar av projektmedel