Paper Province

Elever skuggar ingenjörer!

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 16:19 CEST

Bakom aktiviteten ligger The Paper Province, Stora Enso Skoghalls Bruk och lärare från NV-programmet. Det är ett samarbete som man haft sen tre år tillbaka och som ständigt utvecklas. Syftet med samarbetet är att visa på även för NV-elever att de kan landa ute hos industrin i framtiden.

I November 2011 besökte 4 olika ingenjörer  från Stora Enso Research, SWECO, COWI och Metso Fiber åk 2 eleverna på NV-programmet. De berättade om sina jobb och varför de valt sina olika jobb och utbildningar. En mycket uppskattad aktivitet. Steg två i samarbetet är att alla elever får själva välja vilket företag/yrke de vill komma och besöka/skugga och det sker nu idag.

-       Det viktiga i det här är att eleverna själva får vara med och bestämma och välja vilka yrken och vilket företag de vill åka och träffa, säger Marianne Andersson The Paper Province.

The Paper Province kartläggningar över kompetensbehovet har de senaste åren visat på ett ökande behov av ingenjörer och tekniker inom många olika områden.

För mer information , vänligen kontakta:

Marianne Andersson, The Paper Province, tfn: 054-24 04 63

The Paper Province är ett kluster för pappers- och massaindustrin i Värmland med omnejd. Klusterorganisationen ägs och drivs av ett hundratal medlemsföretag, från globala giganter till lokala underleverantörer. Genom samverkan utvecklas och förbättras medlemsföretagens och regionens konkurrenskraft. Externa mätningar visar att The Paper Province arbete leder till nya produkter och tjänster, ökad försäljning och fler jobb.