Svenska Orienteringsförbundet

Eliasson och Billstam svenska glädjeämnen

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 10:41 CEST

Lena Eliasson och Annika Billstam var två av få svenska glädjeämnen vid medeldistansen som inledde världscupavslutningen i Italien. Eliasson blev fyra och Billstam femma medan David Andersson var bäste svenske herre på elfte plats.

Altipiani di Arcinazzo några mil öster om Rom var platsen för den sista medeldistanstävlingen i årets världscup, och den första deltävlingen under den finalvecka som avslutar densamma.

David Andersson höjde förväntningarna under förmiddagen då han spring in på bästa kvaltid i sitt heat, men i finalen räckte det inte ända fram. Andersson blev elva och var 3.39 efter Michail Mamleev, Ryssland, som vann på sina nya hemmaplan. Mamleev bor sedan länge i Italien och försöker bli italiensk medborgare.
Mamleev svarade för ett kanonlopp och var hela 1.10 före Mats Haldin, Finland, och Thierry Gueorgiou, Frankrike. Gueorgiou knuffades alltså tillfälligt ned från medeldistanstronen.

På tal om att få lämna tronen så vann oväntat nog INTE Simone Niggli. VM-suveränen Niggli fick ge sig mot sin schweiziska landsmaninna Vroni König-Salmi som var 32 sekunder snabbare. Trea här Marianne Andersen, Norge.
Glädjande var att efter topptrion placerade sig två yngre svenskor. Lena Eliasson som hittat säkerheten under hösten blev fyra och Annika Billstam, som varit helt ur slag efter VM, blev mycket överraskande femma.
- Jag är väldigt nöjd med att bli fyra men jag är inte helt nöjd med hur jag genomförde loppet. Jag började bra fram till sjuan men har därefter småstrulat på många kortsträckor och sprungit för stora svängar på de långa sträckorna, säger Eliasson som tillägger att hon allt för ofta sprang där hon inte trodde hon sprang.
- Det blir lätt så när det är så här ovan terräng. Då känns det aldrig klockrent. Jag är jättenöjd med att jag sprungit så bra på svåra tekniska banor de sista veckorna. Jag har alltid haft i ryggsäcken att jag är en löpare i första hand, fortsätter Eliasson.
Med beröm godkänt klarade junioren Helena Jansson sin A-landslagsdebut. Jansson blev 16:e tjej av 51 i finalen.
Den mest betrodda svenskan, Emma Engstrand, blev tia och var mer än fem minuter efter König-Salmi. Hanna Palm, 25:a, och Anna Mårsell, 48:a.

Noterbart är att de svenska herrarna har fortsatt svårt att hävda sig på den internationella scenen. Näst bäste svensk, efter David Andersson, var Mattias Karlsson, han blev 26:a. Niclas Jonasson 31:a, Johan Modig 36:a och Martin Johansson 42:a är svagare än väntat. Mats Troeng blev 40:e man, han stod först som diskad då utstämplingen inte registrerats korrekt.

Resultat medeldistans måndag 3 oktober

Totalställning i världscupen´