Liberala ungdomsförbundet, LUF

Majed Safaee
Förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet

Måndag 24 april, 2006

I 1650 dagar har den svenske medborgaren och journalisten Dawit Isaak suttit fängslad i Eritrea. Han arresterades i september 2001 efter att han och en mängd andra journalister efter att ha skrivit om kravet på demokratiska reformer i Eritrea. Dawit har inte heller åtalats för något brott utan sitter fängslad utan rättegång.

– Ett av Laila Freivalds största misslyckanden var att hon inte lyckades få hem Sveriges enda samvetsfånge, Dawit Isaak. Utrikesdepartementet under Freivalds ledning agerade stundtals tafatt och ointresserad av fallet Dawit Isaak. Det måste bli en ändring, det är en skam att Dawit Isaak nonchaleras och glöms bort av UD, säger Majed Safaee förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet.

– Idag tillträder Jan Eliasson posten som utrikesminister och hans absolut första och viktigaste uppgift borde vara att agera för att få hem Dawit Isaak till sin familj. Det skulle vara ett utmärkt sätt att börja återuppbygga det sargade förtroendet för UD, avslutar Majed Safaee.