Djurens röst i Sverige - DRIS

ELIN PÖLLÄNEN (DP): Djurfrågor måste föras upp på den politiska agendan nu!

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2014 18:55 CEST

TILL PRESSEN 2014-08-21

Djurens partis kvinnliga partiledare Elin Pöllänen inleder DP:s valrörelsen med en resa till Göteborg och Skåne under helgen. På agendan är att tala men även att sjunga då Elin Pöllänen också är musiker.

- För mig är det viktigaste att få empati och värderingar tillbaka in i den svenska politiken. Just nu finns det en oerhörd nonchalans mot djurens situation, och det påverkar alla. Djuren intressen får sällan ta plats i beslutsfattande fast det i allra högsta grad påverkar deras liv, säger Elin. Hon kommer att besöka DP:s avdelningar i Lund och Malmö under helgen 23-24 augusti samt besöker Göteborg tisdagen den 26:e.

Djurens parti fick sin början i höstas från rovdjurspolitikens ändringar till mer jaktliberal riktning. Partiet lyckades uppnå stödet som krävs för att få fritt ställa upp med alla andra partier, och i mars formades embryot till organisationen.

- Det har varit väldigt tufft att bygga upp en organisation samtidigt som vi har försökt påbörja en valrörelse. Men syftet har varit att sätta djuren på den politiska agendan. Det finns många olika människor som är djurvänner, och det har tagit tid att lära känna dem och få en organisation igång. Men nu känns det som att vi har tagit lärdom och har vi hittat en grund att bygga på, säger Elin Pöllänen, statsvetare och musiker boende i Stockholm.

Elin talar även finska då hon har finskt påbrå och menar att man kan hitta ett stort stöd även hos den sverigefinska gruppen i Sverige. Hon hoppas se ett djurparti i praktiken i Finland snart också, eftersom ett embryo redan finns. Djurpartier finns över hela världen och i Tyskland har det funnits sedan början av nittiotalet.

Hon har under sin korta tid som partiledare hunnit bygga upp relationen till andra djurpartier inom EU-länder såsom Tyskland och Holland.

- Vi har mycket att lära av andra partier. Många har arbetat i flera år och fått in en fot i politiken. På så sätt är de våra förebilder, men också våra samarbetsvänner. Många djurfrågor såsom djurtransporterna och frågor inom köttindustrin är också frågor som hanteras på EU-nivå och därför viktiga att koordineras mellan länderna, förklarar Elin Pöllänen.

Kontaktuppgifter: Elin Pöllänen 073-710 92 08

www.djurensparti.se

Djurens parti vill föra in djurperspektivet in i politiken främst i Sverige och på EU-nivån.

Djurens parti ser sig som ett ombud för djuren som själva kan inte representera sig i politiska sammanhang där förutsättningar för deras liv och livskvalitet beslutas. Det innebär att man dels för in djurperspektivet i nya lagar och förordningar, samt i den ekonomiska politiken samtidigt som man ska försäkra sig att de befintliga djurrättsbestämmelserna följs och att överträdelserna beivras.

Djurens parti har en grundvärdering som innebär att djuren har ett eget existensberättigande i vår värld utan att behöva skapa nytta till människan. De ska också ha rätten att leva i sin naturliga miljö så naturligt som möjligt. Detta innebär även en social miljö, d v s flock för flockdjur, osv.

Vi tror också på att djuren och människan kan leva i samklang i den föränderliga världen, om människan tar hänsyn till djurens existens och behov när hon planerar sin egen existens, ekonomi och samhälle. Olika redovisningssystem bör i framtiden även ta hänsyn till djuren på planeten och artens överlevnad och inte bara ekonomiska värden.