headstomp productions

Elin Ruth (Sigvardsson) släpper nytt album “Queen of Queens & the Last Man Standing” den 14 november

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 13:15 CEST

Den 14 november är Elin Ruth tillbaka med nytt studioalbum “Queen of Queens & the Last Man Standing” som släpps via Divers Avenue Music.

Nuförtiden bor Elin i Queens, NY och kallar sig nu enbart för Elin Ruth, eller som hon själv förklarar namnändringen:

Hej, Elin Ruth här. Längesen. Det har hänt så mycket sen sist! Som ni ser har jag tagit bort Sigvardsson från mitt artistnamn, och kallar mig numera bara Elin Ruth. Förvirrande kanske. Men också kortare, finare och lite mindre tungtvistande att säga. Skönt.

Elins femte studioalbum ”Queen of Queens & the Last Man Standing” är producerat av Torbjörn Eliasson och är inspelat i hans studio i Stockholm.

"Queen of Queens & the Last Man Standing” är min mest avskalade och akustiska skiva hittills, med låtar som kan spelas rakt av på gitarr, utan omsvep och krusiduller, tillbaka till rötterna. Textmässigt handlar den om saknad, längtan, förlåtelse och hopp. Om att stå mittemellan det gamla och det nya. - säger Elin.

QUEEN OF QUEENS & THE LAST MAN STANDING

01. Intro
02. Queen of Queens & the Last Man Standing
03. Oh My, How I Long For You!
04. The Pain
05. Cross the Ocean
06. I Forgive You
07. Just Because
08. Kathi
09. Lonley Town
10. There Will Come a Day

Fakta:

Namn: Elin Ruth (Tidigare känd som Elin Ruth Sigvardsson)

Yrke: Låtskrivare, musiker, sångerska, producent

Ålder: 31

Bor: I New York sendan ett drygt år tillbaka

Bakgrund: Elin Ruth är född och uppvuxen i Mönsterås. Hon började spela piano vid den blygsamma åldern av fyra. År senare, knyckte hon en gitarr från sin pappas hemmastudio, spraymålade den röd, och började skriva sina första låtar.

Med Lars Winnerbäck som producent, släppte Elin sitt debutalbumalbum, Saturday Light Naive, 2003. Det belönade henne omedelbart med fyra radiohits, två Grammis nomineringar, två Rockbjörnen nomineringar, en P3 Guld nominering och ett pris för Årets nykomling av Svenska Musikförläggarföreningen.

Uppföljaren, Smithereens (2005), gick direkt in som nummer ett på topplistan. Med sin tredje skiva, A Fiction (2008), hamnade hon bland tungviktarna, genom att skapa ett starkt konceptalbum. Hennes fjärde album, Cookatoo Friends, släpptes 2009 på hennes eget skivbolag Divers Avenue Music. Elin Ruth har spelat förband till Kris Kristoferson, och turnerat I USA med kollegan och vännen Ane Brun. Elins experimentlust och impulsivitet lyser igenom i både hennes albumkatalog och i hennes scenframträdanden. Den röda tråden är dock alltid Elins dynamiska, lätt raspiga röst, hennes berättande lyrik, och hennes kraftfulla närvaro.

Aktuell: Släpper sitt 5e fullängdsalbum “Queen of Queens & the Last Man Standing” i Sverige den 14 november, på sitt eget skivbolag Divers Avenue Music.

Presskontakt:

Ebba Lindqvist