Blendow Group AB

Elisabeth Massi Fritz är Årets Jurist

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 16:39 CEST

-Jag är glad, och väldigt förvånad. Det här betyder att många tycker att de frågor jag jobbar med är viktiga, säger Elisabeth Massi Fritz.
För första gången sedan omröstningen bland Sveriges unga jurister och juridikstudenter startade för sex år sedan har en kvinna tilldelats utmärkelsen. Det är också första gången en praktiserande advokat vinner titeln.

För de flesta är Elisabeth Massi Fritz känd som en advokat som engagerat sig starkt i brottsoffer, bland annat som målsägarbiträde. Hennes insatser på området har bidragit till att höja på status och nivån på arbetet med att biträda brottsoffer i rättegångar. Hon har jobbat med en rad uppmärksammade rättsfall som till exempel: det så kallade Stureplansmålet, gruppvåldtäkten i Husby, sexmålet mot en plastikkirurg i Malmö, samt flera hedersrelaterade mål.

-Tidigare var målsägandeombud någon som mest höll handen och såg till att målsäganden fick vatten och näsdukar att torka tårarna med. Det var inget aktivt försvar. Jag fick jobba hårt för att förändra den bilden, säger Elisabeth Massi Fritz.

På omröstningens andra plats återfinns Hans Blix, Göran Lambertz på tredje, Torgny Håstad på fjärde och förre åklagaren Barbro Jönsson, som utsattes för ett bombattentat på grund av sitt engagemang mot organiserad brottslighet, kommer på en femteplats.

Tidigare utnämnda Årets Jurist är Thomas Bodström (2004), Hans Blix (2005), Claes Borgström (2006), Göran Lambertz (2007), Torgny Håstad (2008).

Elisabeth Massi Fritz tar emot utmärkelsen på torsdag den 23/4 av tidigare vinnaren, JK Göran Lambertz vid en ceremoni på restaurant Bygget, Norrlandsgatan 11 kl. 18.30. Representanter för media är varmt välkomna.
__
Juristbarometern genomförs av Blendow Group och är en attityd- och kunskapsundersökning bland Sveriges juridikstuderande, notarier och unga biträdande jurister (under 30 år). Undersökningen har i år en rekordhög svarsfrekvens på 25 procent, vilket visar på ett ökat engagemang från unga juristers att kunna vara med och påverka sin egen framtid som jurist i Sverige.
För mer information om Juristbarometern vänligen kontakta Linda Frivik på:
linda.frivik@blendow.se, eller telefon: 08-579 366 00