Musik & Utveckling AB

Elise Einarsdotter ger konsert i Berlin tillsammans med avgående kulturrådet Marika Lagercrantz

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 08:00 CEST

Elise Einarsdotter ger konsert i Berlin

Elise Einarsdotter ger 26 september en konsert i Berlin. Tillsammans med sångerskan Rigmor Gustafsson och basisten Olle Steinholtz ger hon en konsert inom ramen för Play Nordic, en festival som under tre månader hyllar nordisk musik och design. På konserten medverkar också avgående kulturrådet Marika Lagercrantz.

Elise Einarsdotter, pianist, kompositör, bandledare, pedagog, programledare. Solo, duo, Elises salong, samarbeten med sångerskor, instrumentalister,körer och stråkkvartetter. Med mera. För Elise Einarsdotter är det intensivt växelbruk som gäller när hon ska odla alla sidor av sin begåvning.

Poesi, text oxh sång betyder mycket för Elise och sedan första mötet med Lena Willemark har sångerskor spelat en central roll i Elise Einarsdotters liv. Lena och hon återkommer alltid till varandra, Rigmor Gustafsson är en trogen partner sedan 1999, och nyligen har Elise inlett ett samarbete med Margareta Bengtson, tidigare The Real Group, och ett med Anna Christofferson. Gemensamt har sångerskorna att de är så olika.

För Elise är samarbeten med kör en ganska stor del av verksamheten. Man ska introducera musiken, kommunicera med dirigent och kör, – Man kan krympa eller växa i ett samarbete. Man kan ta för lite eller för stor plats men man kan också komma varandra till mötes. Förhoppningen är alltid att det ska bli större, att det jag tillför ska behövas, och att ett plus ett blir fem.

PLAY NORDIC är en tre månader lång festival firar nordisk musik, design och mer på de nordiska ambassaderna 'Felleshus (öppet kulturhus) från den 4 juli till den 1 oktober 2014 Evenemanget visar upp moderna möbler och banbrytande designföremål av unga nordiska designers samt livekonserter, videoinstallationer, artist talks, nätverkande evenemang, workshops och mycket mer.

Med hårt jobb, intelligent planering och en genomtänkt projektledning vill vi kratta i manegen för de musiker och sångare som i slutändan ska leverera en upplevelse till publiken.