Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Elise tar över som Wångenambassadör

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 06:10 CEST

Snart 19-åriga Elise Lindman från Kall, Åre kommun, kan numera titulera sig
Wångenambassadör. Hennes treåriga gymnasietid på Wången slutar i studentfirande denna vecka och förgylls av ett utbildningsstipendium på 10 000 kronor. Årets Wångenambassadör hedras under Östersundstravets V75-tävlingar 8 juni.

- Det känns fantastiskt att få bli uppskattad för den jag är, det gör mig rörd. Jag har haft tre underbara år på Wången och den här utmärkelsen är stor, säger Elise som faktiskt får motta priset på sin födelsedag.

Utmärkelsen skapades av Wången och Fördel Jämtland under 2012 och tillföll då Elsa Eriksson, Malung, som nu får sällskap av Elise Lindman. Priset går till den elev som på bästa sätt agerat förebild under sin gymnasietid. Elise får priset ”för sin pålitlighet, sin positiva framtoning och sin förmåga att hjälpa andra. Med entusiasm tar hon sig an uppgifter också utanför skolarbetet, som konferensguidningar och uppvisningar och hon sprider gärna bilden av Wången till de hon möter i olika sammanhang.”

Fördel Jämtland arbetar för en positiv utveckling av länet utifrån begreppen hög service och ett vänligt bemötande och satsningen på en Wångenambassadör stöttas också av Hallströms verkstäder. Företagen i Hallströmgruppen omsätter ca 350 miljoner kronor per år och har ca 180 anställda och är därmed en av Jämtlands läns större privata arbetsgivare.

- Det kändes rätt från början och jag sympatiserar starkt med Fördel Jämtlands sätt att lyfta fram betydelsen av värdskap, bemötande och rätt attityd, säger Nils-Åke Hallström, företagare.

Det sista året på Wångens islandshästprofil har varit händelserikt för Elises del och bland annat innehållit hennes livs första resa till Island för en tre veckor lång praktik.

- Mötet med Akureyri, gården, hästarna, arbetet och miljön sitter djupt inpräntad i mig och det var helt
fantastiskt. Nu kanske jag kan åka tillbaka - som Wångenambassadör, avslutar hon.

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 150 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).