Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Elitserien AllStars vann Nordic Baseball Classic 2013

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2013 18:19 CEST

Elitserien AllStars tog hem finalsegern i Nordic Baseball Classic 2013 efter finalseger mot Sveriges basebollandslag med 9-3. Alex Keenan, Stockholm, utsågs till Most Valuable Player efter att ha pitchat hem segern för AllStar-laget, och Jake Spaeth, Karlskoga, slog en "grand slam homerun" när AllStars punkterade finalmatchen i den andra inningen.

Johns Hopkins Universitys basebollag Blue Jays tog hem tredjepriset efter 13-2 mot North Stars från Ryssland i bronsmatchen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.