Ellen AB

Ellen AB har fått ett av Kinas första probiotiska patent

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 10:10 CET

Kinesiska myndigheten har godkänt Ellen AB’s patent av fem unika, nyttiga mjölksyrebakteriestammar. Patentet löper till 2021, och är en del av Ellen AB’s tredje patentfamilj. Patentet ger möjlighet att skydda bolagets produkter vid en eventuell marknadsintroduktion i Kina. Patentet är sedan tidigare godkänt i Sverige, Sydafrika, Australien och Singapore. Bolaget har sökt patentet globalt.

Dessa bakteriestammar har goda kliniska effekter, kan fermenteras i stor skala, överlever länge i frystorkat skick, och är stabila över generationerna.

Den första patentfamiljen gäller probiotiskt sanitetsskydd, och löper till 2012 i Europa.

Den andra patentfamiljen gäller produktionsmetoden för probiotisk sanitetskydd och löper till 2020. Det patentet är hittills godkänt i Sverige, Europa och Australien och sökt globalt.

Ellen AB har en stark patentportfölj och bra klinisk bevisning på sina unika goda bakterier. Den första produkten, en probiotisk tampong, har sålts i Norden under tre år. Tack vare framgångsrik produktutveckling, kan tampongen ELLEN® nu även säljas med god hållbarhet i varmare klimat. Med start första kvartalet 2007, utökar Ellen AB sin försäljning i Europa via distributörer. Vidare har bolaget två nya produkter baserade på samma teknologi under utveckling.

Ellen AB är listat på Nordic MTF med kortnamn ELN.

För mer information:
Jane Walerud, 08-412 10 00