Ulrica Hydman Valliens Stiftelse

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2019 10:02 CEST

Ulrica Hydman Valliens Stiftelse

Pressmeddelande 2019-08-19

Keramikern och konstnären Ellen Ehk Åkesson är första mottagare av Ulrica Hydman Valliens Stiftelses stipendium: 90 000 kr inklusive inbjudan till att göra egna experiment i hyttan hos Orrefors Kosta Boda.

Stipendiet delas ut av stiftelsens ordförande Hampus Vallien i Ljusgården på NK Stockholm onsdagen den 21 augusti 2019 kl. 18.30.

Juryn består av Ulrica Hydman Valliens Stiftelses styrelse

• Hampus Vallien för Familjen Vallien
  • Lina Sjöstedt för Familjen Robert Weils Stiftelse
  • Maria Lomholt för Orrefors Kosta Boda

samt

• Hedvig Hedqvist, designskribent och författare

Samtidigt visas Kosta Bodas hyllningskollektion med klassiska verk i nyproduktion tillsammans med de sista produkterna Ulrica Hydman Vallien gjorde för bruket.

Ellen Ehk Åkesson (född 1976) är utbildad på HDK i Göteborg och har sedan hon debuterade 2002 uppmärksammats för sina verk och offentliga utsmyckningsuppdrag.

Senast den konstnärliga utsmyckningen av Ekensbergskajen, Gröndal på uppdrag av Stockholm konst. Hennes inspirationskälla är naturen, skogen som hon använder i både föreställande och abstrakta uttryck.

Ulrica Hydman Vallien (1938-2018) var en av landets mest framgångsrika och populära glasformgivare. En färgstark ikon. Hon inledde sin karriär som keramiker och fick utrymme att pröva materialet i hyttan i Åfors, 1971. Hon kombinerade suveränt hantverk med gränslös lekfullhet. Hennes karaktäristiska motiv har smyckat allt från kristallvaser till brittiska jetplan. Hon lämnade ingen oberörd och är ovärderlig för Kosta Boda. Som glaskonstnär var hon formrebell, en berätterska som med sin humor har en stor folklig förankring och uppskattning.

För vidare information – vänligen kontakta Maria Lomholt på 070-5228850 alt info@ulricahydmanvalliensstiftelse.se

Ulrica Hydman Valliens Stiftelse är bildad av familjen Vallien, Orrefors Kosta Boda AB och Familjen Robert Weils Stiftelse. Den kommer årligen att dela ut ett stipendium till talangfull formgivare/konstnär.