Ellen AB

ELLEN KONTRAKTERAR NEDERLÄNDSK DISTRIBUTÖR

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2007 08:54 CEST

Bioteknikföretaget Ellen AB har idag tecknat ett distributionskontrakt med OTC Pharma International BV för distribution av ELLEN probiotiska tamponger i Nederländerna.

Det finns ungefär dubbelt så många nederländskor än svenskor som dels använder tamponger och dels har vaginala besvär. Nederländska sanitetsskyddsmarknaden omfattar I,2 Miljarder SEK per år, av vilket tamponger utgör 246MSEK (källa: Euromonitor). I skrivande stund har ungefär 18% av nederländskorna vaginala besvär.

OTC Pharma International BV tillverkar och distribuerar egenvårdsprodukter i över 30 länder. Det privatägda företaget leds av dess grundare, Mario Oldani.

Om Ellen AB

Bolaget Ellen AB är ett bioteknikföretag med fokus på kvinnors hälsa med världen som potentiell marknad. Ellen är först i världen med att erbjuda kvinnor tamponger med mjölksyrabakterier.

Bioteknikbolaget Ellen AB fokuserar på kvinnors hälsa med världen som potentiell marknad. Ellen är först i världen med att erbjuda kvinnor tamponger med mjölksyrabakterier. Den har sålts i Norden under tre år. Tack vare framgångsrik produktutveckling, kan tampongen ELLEN® nu även säljas med god hållbarhet i varmare klimat. Ellen AB utökar nu sin försäljning i Europa via distributörer. Vidare har bolaget två nya produkter baserade på samma teknologi under utveckling. Ellen har en stark patentportfölj och bra klinisk bevisning på sina unika goda bakterier.

Ellen AB är listat på Nordic MTF med kortnamn ELN.

Kontaktperson: Jane Walerud
VD Ellen AB