Ellens Gryta AB

Ellens Gryta i Tanzania

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 12:47 CET

Ellens Gryta tycker att det är viktigt att på något sätt hjälpa andra samt vara med och skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och har därför beslutat att satsa långsiktigt på Tanzania.

Ellens Gryta stödjer ett projekt i Msambara, ett område i nordvästra Tanzania, där kvinnor får gå kurs i att tillverka energisnåla lerspisar. På detta sätt minskar vedkonsumtionen och kvinnorna spar tid när mindre ved behöver samlas in. I kursen ingår också att förmedla kunskap om vikten av att plantera ett nytt träd för vart träd som huggits ner.

Inför julen har Ellens Gryta också valt att sponsra en välgörenhetsorganisation som arbetar med utbildning i Lengijave, en by i nordöstra Tanzania. Många barn i detta område har förlorat sina föräldrar i aids och lever nu tillsammans med släktingar som saknar möjlighet att försörja dem. Bidraget är att ge samtliga barn i byns skola en julpåse innehållandes ris, majsmjöl, bönor och frukt, samt en tvål och en anteckningsbok med penna för kommande skolår.

Engagemanget i Tanzania är långsiktigt och olika projekt i landet utvärderas löpande för att se var Ellens Gryta kan bidra. Deras samarbetspartner på plats i Tanzania ser till att bidragen i sin helhet går direkt till projekten.

Ellens Gryta - middagshjälpen vi själva efterfrågat! Färdiglagade middagar, gjorda från grunden utan onödiga tillsatser, som levereras hem till din dörr.

Vi hackar, skalar, steker, kokar och smakar av - du värmer, förbereder tillbehör och serverar.

Registrera dig på www.ellensgryta.se/prova-pa/