Universal Music Sweden

ELLIPHANT SPELAR PÅ WAY OUT WEST OCH SLÄPPER BÅDE SINGEL OCH EP PÅ SVENSKA INSPELNINGAR

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2012 12:21 CEST

Rapparen Elliphant är den senaste artisten att ansluta sig till Svenska Inspelningar-etiketten. Den 6 Augusti släpps hennes singel "TeKKno Scene" officiellt  och 11 Augusti spelar hon på Way Out West. Därefter följer en EP som släpps den 10 September.

Elliphants debutsingel "TeKKno Scene", som gästas av unga rap-förmågan Adam Kanyama, har cirkulerat på Youtube ett tag och i England och USA har kritiker på flera tunga musik-medier redan fastnat för hennes säregna stil och de positiva omdömena haglar. Pitchfork skriver "Elliphant sounds like nothing but the future", The Guardian kallar henne "strangely captivating", Dazed & Confused beskriver musiken som "all abstract lyricism and cheap dirty beats" medan NME levererar ett kort och gott "Amazing".

Nu blir "TeKKno Scene" tillgänglig på Spotify och iTunes via den nyligen påskrivna dealen med Svenska Inspelningar. Den 10 September släpps EPn där Elliphant bjuder på mer av sitt futuristiska sound och mish-mash av olika klubb-baserade stilar. Längre fram är även ett album planerat.

Way Out West-besökarna får också nöjet att se Elliphant live då hon spelar på ett av festivalens klubb-gig Stay Out West den 11 Augusti.

Se videon till "TeKKno Scene" här: http://www.youtube.com/watch?v=voUeSoMuOZk

För intervjuer, pressbilder och ytterligare information, kontakta christoffer@silverbergpromotion.se

Svenska Inspelningar är en del av Universal Music, Sveriges och världens ledande musikbolag med representation i hela 71 länder. Universal Music i Sverige är helägda av Universal Music Group. Under huvudetiketten återfinns en mängd framgångsrika, klassiska skivmärken som bl.a. Motown, Interscope, Stockholm Records, Def Jam, Polar, Verve och Deutsche Grammophone.