Ello i Lammhult AB

Ello i Lammhult på Livsmedelsmässan i Alimentaria

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 15:52 CET

Vi finns med bland 5000 utställare, på den stora Livsmedelsmässan i Barcelona.

Mellan 26/3-29/3 träffar vi 140000 inköpare från 75 olika länder.

Där ska vi  erövra Europa och övriga världen med våra isterband.

Vi finns i " Mat från Sverige montern"   Välkomna.

Ett familjeföretag i hjärtat av Småland

Det hela började när företagets grundare L-O Andersson startade en charkuteributik 1947 i Lammhult. Affärerna gick bra, verksamheten växte och 1964 lät L-O Andersson bygga en butikshall i Lammhults centrum. Hallen fick namnet Ello-Livs. Därefter utvecklades Ello-Livs till ett modernt charkuteriföretag som idag drivs av sonen Kent Andersson. Verksamheten är uppdelad i slakt, styckning och charktillverkning. I charktillverkningen produceras ca 25 artiklar varav sylta och isterband står för 50 % av den totala volymen. Det gör oss till landets näst största producent av denna typ av klassisk husmanskost. Även om vårt företag har vuxit ordentligt under det senaste halvseklet är det två saker som fortfarande har stor betydelse för oss: den småländska mattraditionen och de korta avstånden i produktionskedjan. Närheten till våra uppfödares gårdar och gångavstånd mellan de olika produktionsenheterna gör att vi har full kontroll över alla steg i tillverkningen. För att förstärka våra band till trakten och den kvalitet som Lammhult är förknippat med har vi valt det nya namnet Ello i Lammhult.