Redcats Nordic

Ellos varumärke JSFN nominerat till prestigefullt internationellt modepris

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 09:41 CEST

Ellos varumärke JSFN är med sin höst/vinterkollektion från 2009/2010 designad av Maria Wahlgren nominerad jämte andra välkända varumärken i modevärldens Oscarsgala, Global Fashion Awards. Prisutdelningen går av stapeln på Waldorf Astoria i New York den 10 november 2010 och JSFN är nominerat i klassen emerging retailer/designer.

Vi är oerhört stolta över JSFN:s nominering i Global Fashion Awards. JSFN är ett spännande och vitalt varumärke som verkligen har hittat rätt i sin målgrupp. Jag ser nomineringen som resultatet av hårt arbete av ett kreativt och ambitiöst team som tagit JSFN till en ny högre nivå, säger Eric Dubois, vd Redcats Nordic.

Arbetet med att revitalisera JSFN som varumärke har skett under ledning av Maria Wahlgren och påbörjades 2008. Resultatet blev den höst/vinterkollektion från 2009 som nu är nominerad i Global Fashion Awards. Kollektionen byggde på två huvudsakliga trender Skandinavisk minimalism och The Great Outdoors. Skandinavisk minimalism inspirerades av 90-talsgrunge och kontraster mellan herr- och uniformsinspirerat och feminint och draperat samt The Great Outdoors som byggde mycket på brittisk tradition och folklore från olika delar av världen. Inspirationen till kollektionerna hämtade Maria och JSFN-teamet från 90-talets musik och mode.

Jag tror att JSFN ligger helt rätt i tiden. JSFN är ett starkt skandinaviskt varumärke som erbjuder hög modegrad till bra priser. Det attraherar kvinnor som vill ha mycket mode för pengarna och som gillar att klä sig personligt och med mycket attityd”, säger Maria Wahlgren, designansvarig för den nominerade höst/vinterkollektionen.

Prisutdelningen går av stapeln på Waldorf Astoria, New York den 10 november och vinnarna i varje kategori får motta en kristallstatyett, designad av John Rocha. Global Fashion Awards arrangeras av trendinstitutet WGSN och marknadsundersökningsföretaget GfK. Möjligheten att följa med team JSFN på Global Fashion Awards kommer att finnas på ellos.se.

JSFN är just nu aktuell med höstkollektionen 2010/2011 som bygger vidare i samma framgångsrika anda som den nominerade. I höst presenteras tre tydliga trender Fairytale, Rustic Roots samt Modern Future. Fairytale är en varm och feminin sagotrend i vintriga pasteller. Rustic Roots bygger på amerikansk prärieromantik med denim som bas. Modern Future fångar upp futuristiska former med markerade axlar med tydlig inspiration från 80- samt 90-tal och discoinfluenser.

För mer information vänligen kontakta:

Eric Dubois, vd Redcats Nordic. Telefon: 033-16 08 05

Maria Wahlgren, designansvarig för JSFN höst- och vinterkollektion 2009/2010. Telefon: 0766-33 78 26

www.ellos.se www.newsroom.cision.com www.redcats.com

Redcats Nordic är Nordens ledande distanshandelsföretag med varumärkena Ellos, La Redoute, Enjoy och Jotex. Redcats Nordic har 1000 anställda och en omsättning 2009 på 3 miljarder SEK. Redcats Nordic är en division inom Redcats, ett världsledande företag inom distanshandel för mode och hem. Genom att utnyttja ett nätverk av olika försäljningskanaler som omfattar kataloger, e-handel och butiker uppgick Redcats omsättning till 34 miljarder SEK 2009 med 15 varumärken och 16 000 anställda i 30 länder. Redcats är ett företag inom PPR.