Kundkraft

Elpriserna rusar - och Vattenfall tjänar storkovan

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2009 09:48 CET

- Svenska elproducenter med vattenkraft sitter i en guldsits i ett sånt här läge. Utan att behöva betala mer för att producera en kilowattimme vattenkraft-el så får man plötsligt tre gånger så mycket betalt.

- Det är en händelse som ser ut som en tanke: vattenmagasinen är välfyllda, vi får vinterkyla i hela landet. Då stänger man ner både Ringhals 3 och Oskarshamn 3 samtidigt som man meddelar att servicearbetena på Ringhals 2 försenas till den 25:e januari, den fjärde förseningen sedan reaktorn stängdes ner den 24:e maj. Klassisk marknadsteori: hög efterfrågan, låg tillgång och priserna sticker i väg.

- Jättebra för Vattenfall, Fortum och E.ON. Men för kunder med rörliga elpriser riskerar januari-räkningen att komma som en chock, avslutar Thorbjörn Kjaergaard, VD för elmäklaren Kundkraft.

För ytterligare information:
Thorbjörn Kjaergaard, tel: 0701-82 50 62
Kundkraft är en elmäklare, som på uppdrag av 152 000 medlemmar förhandlar om och upphandlar el åt företag och privatpersoner.