elskling AB

Elpriset steg 16 procent i september

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 07:26 CEST

Medelspotpriset blev 47,3 öre/kWh för september vilket är 16 procent högre än föregående månad (40,7 öre/kWh), visar statistik från Nordpool. Orsaken till prishöjningen är låg kärnkraftstillgänglighet samt stigande förbrukning i takt med att temperaturen fallit.

Bristen på vatten i vattenmagasinen kvarstår i det nordiska systemet vilket gör elpriset extra känsligt för bortfall av produktionskapacitet från andra energikällor. Information från Nordpool visar att hela 40 procent av den svenska kärnkraften varit otillgänglig under september.

– Historiskt sett är det stor sannolikhet för att revisionerna drar ut på tiden utifrån den ursprungliga tidsplanen vilket säkert oroar elmarknaden inför kommande vinter, säger Faraz Azima, vd för elbytesexperten elskling.se.

Lasten ökar i regel ända till januari/februari och därmed ökar behovet av produktionskapacitet kontinuerligt under höst och vintermånaderna. Enligt marknadsinformationen från Nordpool planeras de nuvarande kärnkraftsrevisionerna, för närvarande, att fortgå ända in i november.

– Tittar vi på marknadspriset för kommande vinterperiod vilket ska avspegla experternas förväntningar kring prisbilden, ligger elpriset på cirka 49 öre/kWh i dag. Med andra ord är det inte många experter som är övertygade om ett mycket högre elpris, trots rådande situation, säger Azima.

Trenden med allt fler konsumenter som väljer ett elavtal med fast elpris fortsätter dock även under september. Statistik från elbytesexperten elskling.se visar att 77 procent av användarna valt att teckna ett fast elprisavtal.

För mer information, kontakta:
Faraz Azima, vd för elskling.se, 070-771 12 56, faraz.azima@elskling.se

Om elskling.se – Sveriges största sajt för jämförelse och byte av elavtal

elskling.se erbjuder ett för konsumenten kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och bytesförfaranden och därmed stimulerar och ökar antalet som aktivt väljer elhandelsbolag. Sedan starten 2007 har sajten hjälpt över 100 000 svenskar att jämföra och byta elavtal på elskling.se. Företaget grundades och drivs sedan starten 2007 av fem civilingenjörer från KTH som efter några års erfarenhet från näringslivet samlades kring idén om att det behövs en oberoende, heltäckande tjänst av hög kvalitet som ökar transparensen på den svenska elmarknaden. www.elskling.se