Fortum Sverige AB

Elskåp får ett lyft

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 09:08 CEST

Grått ska bli flott när folk nu uppmanas att använda sin fantasi för att skapa vackrare elskåp i en tävling som Fortum och Stockholms stad genomför. Projektet ska lyfta fram kreativiteten i det offentliga rummet och uppmärksamma miljöhuvudstadsåret. De 30 vinnande bidragen kan bli ett unikt inslag i Stockholms stadsbild. Dessutom kommer ett av de 30 bidragen att erhålla Fortums kulturstipendium på 25 000 kronor.

Under 2009 klottersanerade Fortum elskåp för 10 miljoner kronor. Tävlingen är tänkt att lyfta fram kreativitet i stadsbilden och testa tesen om att en väl omhändertagen stadsmiljö kan bidra till att öka tryggheten och minska skadegörelsen.

-Offentlig konst påverkar gatubilden mycket. Upplevelsen att åka t-bana till exempel får ett mervärde av konsten, det är en slags omsorg från samhällets sida, säger Lars Fuhre, formgivare och lärare på Beckmans, samt en av medlemmarna i jurygruppen som utser en kulturstipendiat bland de trettio vinnarna.

Fortums elskåp finns överallt, enbart i huvudstaden finns det runt 20 000. När tävlingen är avgjord kommer de trettio vinnande konstverken att förverkligas på lika många elskåp – konst tillgänglig för alla. Redan nu har det kommit in cirka 1 100 verk och över 200 000 röster.

- Det känns relevant i det här sammanhanget att vem som helst kan vara med och tävla eftersom det handlar om något som är så tillgängligt, elskåp finns i allas närhet. Det blir väldigt intressant att se vilka konstverk som tar sig fram i tävlingen, jag är övertygad om att vi kommer att hitta guldkorn, säger Lars Fuhre.

En utvald jury kommer att nominera ett av de trettio vinnarbidragen till ett kulturstipendium på 25 000 kronor. Kulturstipendiaten presenteras  den 9 oktober. Juryn bedömer bidragen utifrån konstnärlig höjd och kreativitet i utförande. Dessutom bedöms hur väl idén passar för tävlingens ändamål, nämligen att göra Stockholms elskåp vackrare under stadens år som miljöhuvudstad.

Förutom Lars Fuhre består juryn av Madeleine Sjöstedt, kultur och idrottsborgarråd i Stockholm Stad, som är juryordförande. Övriga jurymedlemmar är Per Selldén, ordförande i Fortums konstförening, Jesper Waldersten, illustratör och konstnär, Lotta Mårlind, Art Director Garbergs och fotograf Andreas Enbuske.

Tävlingen har inspirerat allt från etablerade konstnärer och illustratörer till barn och vuxna som vill bidra med sina alster. Fotografier, illustrationer, målningar… bredden bland konstverken som laddats upp hittills är stor. Alla är välkomna att delta och vi välkomnar ännu fler bidrag, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör Fortum.

Till och med den 26 september kan man lämna in bidrag för utsmyckning av Fortums elskåp.

Information om projektet och alla bidragen: www.fortum.se/elskap

För mer information kontakta - Agneta Molinder, Presschef, Fortum Sverige 0703 445 332

Om Fortum - Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare.Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk.
Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information:
www.fortum.com

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet.
I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com