Fortum Sverige AB

Elskåpskonst gav pengar till välgörenhet

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 08:45 CET

De 31 bidrag som vunnit Fortums elskåpskampanj har nu sålts som tavlor på auktion. Intresset har varit stort för ”Konst på elskåp”, ett initiativ från Fortum och Stockholms Stad för att minska klotter och skadegörelse. Budgivningen avslutades på söndagskvällen och vinsten gick oavkortat till Stockholms Stadsmission. Auktionen genererade 18 851 kronor och Fortum bidrar med en krona för varje krona vilket totalt blir 37 702 kronor som går till Stockholms Stadsmission.

Många har varit intresserade av att köpa elskåpskonsten. Därför startades en auktion som pågick fram till söndag kväll. Under auktionstiden fanns bidragen att beskåda på varuhuset PUB i Stockholm. Auktionen avslutades efter en intensiv slutbudgivning och då hade samtliga bidrag sålts.

• Det är roligt att engagemanget har varit så stort.. Syftet med konstnärlig utsmyckning på elskåpen är att se om det kan minska klotter och samtidigt göra Stockholm ännu trevligare. Genom att behållningen från auktionen går till Stockholms hemlösa, så skänker elskåpskonsten ännu mera glädje, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör på Fortum.

Budgivningen på de 31 vinnarbidragen från ”Konst på elskåp” pågick under hela förra veckan. Totalt lämnades över 580 bud. Det mest populära bidraget DARRÅL,”Electrophorus electricus, snacka om högspänning!" av Alf Woxnerud.fick 27 bud och såldes för 1225 kronor. .För att visa upp tavlorna samarbetade Fortum med varuhuset PUB, där bidragen har visats upp.

• Elskåpskonsten har varit ett annorlunda inslag på PUB. Utställningen har varit välbesökt, inte minst på grund av att julhandeln nu börjar lockas allt fler till vårt varuhus, säger Marianne Perslow, marknadsansvarig på PUB.

Elskåpstävlingen arrangerades under hösten då allmänheten uppmanades att ge förslag på hur de grå elskåpen kunde göras vackrare. Syftet med tävlingen var att förbättra stadsmiljön för Stockholmarna och samtidigt minska skadegörelse. De 31 vinnande konstverken kommer att fortsätta pryda elskåp i Stockholms innerstad fram till årsskiftet.       Information om projektet och Stockholms första elskåpsvandring: <http://www.fortum.se/elskapfortum.se/elskap>

För mer information, kontakta Agneta Molinder, Presschef, Fortum Sverige 0703-445 332

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare.
Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet.
I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com