Eltako GmbH

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 13:56 CEST

Eltako Trådlöst - Eltako GmbH presenterar sitt nya innovativa radiosystem

Fellbach (Tyskland), 26 mars 2009

Obegränsad flexibilitet och bekvämlighet vid installation i byggnader

Batterifri - flexibel - underhållsfri - energieffektiv - 868 MHz

ELTAKO Trådlöst består av batterifria radioströmbrytare och -mottagare, som t. ex. ställdonen universaldimmer och multifunktionsimpulsreläer för skenmontage eller för infälld och utanpåliggande montering.

De batterifria och därmed underhållsfria knapparna bygger på tekniken i de integrerade EnOcean-modulerna, som själva genererar sitt energibehov på cirka 50 μWs när man trycker på knappen. De sänder extremt korta och störningssäkra signaler i 868 MHz-bandet, upp till 100 meter inomhus och upp till 300 meter utomhus.

Denna revolutionerande teknik minskar belastningen av elektrosmog, eftersom de här trådlösa strömbrytarna har 100 gånger lägre högfrekvensemission än konventionella strömbrytare. Lågfrekventa växelfält reduceras dessutom betydligt på grund av färre strömkablar i byggnaderna.

En mottagare (ställdon) kopplas till en lampa eller i någon annan applikation och styrs av en trådlös strömbrytare, som då fungerar som en normal strömbrytare eller lysknapp, utom att den sänder radiosignaler när man trycker på den, och att den kan skruvas fast direkt på väggen eller klistras på glas eller möbler. Den kan också skruvas på en strömbrytardosa på konventionellt sätt.

Systemet är lätt att ställa in och ändra genom att man vrider mottagarens inställningsknapp till inlärningsfunktionen. En strömbrytare kan styra en eller flera lampor, och flera knappar kan på samma sätt styra bara en lampa.

Batterifria trådlösa strömbrytare är ett utmärkt alternativ till strömbrytare som installeras på traditionellt sätt, eftersom de är konstruerade för att hålla lika länge, men inte kräver något underhåll eller någon kabeldragning. De möjliggör flexibel installation, eftersom de kan placeras var som helst där man vill ha dem, och kan placeras om när som helst. Tack vare att de inte är beroende av kablar eller strömkällor, kan de batterifria knapparna också tas med i fickan eller bilen som fjärrstyrning.

Det ökar inte bara flexibiliteten, utan minskar dessutom tidsåtgången och därmed kostnaderna för installation. Strömbrytarna kan utplaceras bekvämt och utan begränsingar oberoende av byggnadssättet, som t ex i trähus, entréhallar i marmor eller glas, husvagnar, mässtånd eller modulhus. Eltakos trådlösa system lämpar sig därför utmärkt för både nya byggnader och renoveringar.

Eltako trådlösa system omfattar batterifria radiosensorer, som t. ex. (ljus-)brytare, fjärrkontroller, sändarmoduler, fönster-/dörrkontakter, kopplingsur och rörelse-/ljussensorer.

Programmet rundas av med radioställdon som t. ex. universaldimmers, 1-10V-styrdon (även konstantljusstyrning), trappljus-/tidreläer, impulsreläer och kopplingsställdon för solskyddselement. Även för centralstyrning.