Universal Music Sweden

ELTON JOHN ”GOODBYE YELLOW BRICK ROAD” FIRAR 40ÅR MED SPECIALUTGÅVA

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2014 17:00 CET

På med platåskorna och häng med på en magisk musiktur längs Yellow Brick Road.
Det är nu fyra decennier sedan Elton Johns legendariska dubbelalbum ”Goodbye Yellow Brick Road” gavs ut. Efter att ha etablerat sig som en driven låtskrivare i det lite mjukare, folkmusikaliska facket gjorde Elton – i intimt sällskap med låtskrivarpartnern Bernie Taupin - en stilfull inflygning på popmusikens område och skapade ett av de mest klassiska rockalbumen genom tiderna.

Med på skivan finns flera odödliga Elton-klassiker, som titelspåret, Funeral for a Friend, livefavoriten Bennie and the Jets, samt Candle in the Wind, som med tiden skulle bli en alldeles speciell hyllning till Lady Diana.

En passande hyllning till detta musikaliska storverk ges ut den 24 mars i form av en jubileumsutgåva med originalalbumet i en remastrad version, CD med cover-versioner och unika B-sidor, 2CDs inspelade av BBC med Elton John live Hammersmith Odeon, December 1973 och en DVD innehållande Bryan Forbes’ film från1973 Elton John and Bernie Taupin Say Goodbye To Norma Jean and Other Things. I boxen medföljer en 100-sidig bok med unika bilder, essäer och intervjuer med Bernie Taupin och Elton John. Albumet ges även ut i följande versioner originalalbumet remastrad, dubbel-CD (specialutgåva), LP och Digitalt.

I samband med utgivningen av jubileumsutgåvorna kan man uppleva en av världens mest spektakulära konserter som visas på Folkets Hus och Parkers biografer i Sverige 19 mars – 6 april i samarbete med Universal Music. Elton Johns påkostade show The Million Dollar Piano är inspelad på Caesars Palace i Las Vegas 2013. För mer information och biografer: www.livepabio.se . Under konserten framför Elton John alla sina stora hits, som Rocket Man, Tiny Dancer, Saturday Night’s Alright for Fighting, I’m Still Standing, Goodbye Yellow Brick Road, Crocodile Rock och Your Song.

I fokus för föreställningen står en unik flygel, ett ingenjörsmässigt mirakel med över 68 LED-videoskärmar, skapat av Yamaha. Det tog närmare fyra år att bygga den tekniskt avancerade flygeln, som är det perfekta ackompanjemanget till Elton Johns största hits, och producerar rörliga bilder som komplement till fansens favoritlåtar. Den 1,5 ton tunga flygeln skapar en unik, förhöjd upplevelse av konserten.

Showen kompletteras av en barockbakelse till scenografi och en ljussättning utan dess like, skapade av designteamet Mark Fisher och Patrick Woodroffe, som tidigare jobbat med bl a Rolling Stones, Lady Gaga, Pink Floyd och öppningsceremonin vid OS i Peking 2008.