Elverket Vallentuna AB

Elverket Vallentuna: Frys innan det blir kallt

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 09:01 CEST

- Elverket lanserar fryst elavtal för de kallaste vintermånaderna

Många elkunder har fortfarande förra vinterns chockpriser i minnet, och många oroar sig för att även den kommande vintern ska präglas av höga elpriser. För att skydda elkunderna från omfattande prishöjningar under vintern lanserar Elverket Vallentuna (publ) nu ett elavtal med fryst elpris från december till mars då elkonsumtionen ofta når sina högsta nivåer. Därefter övergår elavtalet automatiskt till rörligt elpris.

- Det gäller att frysa innan det blir kallt, säger Jonas Borgardt, vd på Elverket Vallentuna. Många kunder har hört av sig och varit oroliga för vinterns elpriser, och därför ger vi dem nu möjlighet att slippa eventuella höga elprisnivåer under de kallaste vintermånaderna. Vårt nya frysta elprisavtal är särskilt lämpligt för villaägare, som ofta drabbas särskilt hårt av ett högt elpris.

Elverkets nylanserade elavtal "Fryst elpris" innebär exempelvis att det fasta priset från 1 november ligger på 107,4 öre/kWh, inklusive elcertifikat och energiskatt, i jämförelse med förra vinterns högsta prisnivå på 161,3 öre/kWh i februari. Denna prisskillnad kan innebära en besparing på 3 000 kr under vintermånaderna för en villa som förbrukar 20 000 kWh på årsbasis. Ett rörligt pris är historiskt sett mest fördelaktigt över en längre period, och det nya avtalet övergår därför automatiskt till ett rörligt pris från och med 1 april 2011.

- Den här avtalsformen är bra i en period med svängiga elpriser. Risken finns att även den kommande vintern kommer att medföra höga prisnivåer, och det innebär förstås att våra kunder är oroliga. För dem kan det nya frysta elprisavtalet vara vägen till en förutsägbar elräkning trots en kall vinter, fortsätter Jonas Borgardt.

Elverket Vallentuna är Sveriges enda nationellt marknadsnoterade elbolag. Elverket Vallentuna AB säljer el på den fria elmarknaden i hela landet. Runt om i landet finns Elverkets drygt 45 000 kunder.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Borgardt, vd
Elverket Vallentuna
E-post: jonas.borgardt@elverket.se

Kort om Elverket Vallentuna AB
Elverket Vallentuna AB säljer el på den fria elmarknaden i hela landet. Runt om i landet finns Elverkets drygt 45 000 kunder. Elverket är också en väl förankrad lokal nätägare och ser till att alla hushåll, företag och andra verksamheter i Vallentuna har en trygg elförsörjning. Hela 85 procent av nätkunderna i Vallentuna har också valt att köpa el av Elverket. Elverket är med stadsnätet VallNet den lokala bredbandsleverantören i Vallentuna. Elverket noterades på Aktietorget 2002. Genomsnittligt antal anställda 28, omsättning 370 Mkr år 2009.