Svenska Volleybollförbundet

EM-lottning, damerna i ny 5-lagsgrupp

Pressmeddelande   •  Okt 27, 2003 16:22 CET

Återigen får det svenska damlandslaget i volleyboll en tuff grupp. Hemma och bortamöten mot Kroatien, Slovenien, Moldavien och Georgien under 2004 och 2005.

Det svenska damlandslaget lottades mot Kroatien, Slovenien, Moldavien och Georgien i damernas EM-kval i volleyboll. Kvalgruppen, Grupp 3, innehåller alltså fem lag och kommer att spelas i form av hemma och bortamöten. Förutom att det är en svår grupp, blir det även jobbigt resmässigt.

- Det är klart inspirerande. Kroatien är klara favoriter, men i övrigt är det mänskligt motstånd. Vi har en hög högsta nivå vilket vi bevisat med vinst över t ex Grekland. Tyvärr har vi inte varit tillräckligt stabila under en längre period. Men fjärdeplatsen senast i Spring Cup visar att det finns potential. Slovenien är inte alls omöjliga och vi spelar jämnt mot dem. Jag bedömer att möjligheterna är goda mot Moldavien och Georgien, förklarar en optimistisk Jeanette Jonsson, damernas förbundskapten.

Det svenska damlandslaget lyckades inte kvala till kategori-A under 2002-2003. Länge låg svenskorna bra till i gruppen och efter Spring Cup i våras, där svenskorna slutade fyra, såg möjligheterna goda ut att kunna slåss om en gruppseger. Men efter några oväntade resultat i gruppen samt två förluster på hemmaplan suddades möjligheten ut.
Nu, liksom då, har Sverige Slovenien i gruppen, vilka senast utmanade Spanien om förstaplatsen i Sveriges grupp.
Kroatien är en stornation inom damvolleyboll. Flera av spelarna i laget är stora profiler i den Italienska proffsligan. Kroatien spelade EM-slutspel 2001 och kom laget sexa i VM 1998.
Georgien och Moldavien har inte deltagit i EM-sammanhang tidigare men är direktkvalificerade till B-kategorin.

- Vi försökte få till ett gruppspel på hemmaplan under 2004 eller 2005 i samband med lottningen. Tyvärr ville majoriteten av lagen i gruppen spela hemma- respektive bortamöten. Tonvikten av de svenska hemmamatcherna kommer att spelas under maj och juni 2005. 2004 blir således ett resurskrävande EM-år för det svenska damlandslaget, både i tid och pengar, förklarar Bengt Wicksell.

37 nationer deltar i EM. Europeiska mästare, 2003 blev Polen. Nästa EM-slutspel avgörs i Kroatien hösten 2005.

För mer information kontakta;
- Bengt Wicksell, generalsekreterare,