Svenska Volleybollförbundet

EM-lottning och Sveriges herrar åter i EM

Pressmeddelande   •  Okt 27, 2003 16:22 CET

Det svenska herrlandslaget är återigen med i EM-sammanhang i volleyboll. Sverige lottades i samma grupp som Lettland, Österrike och Makedonien.

Senast det svenska herrlandslaget spelade en match i EM-sammanhang var den 9 juni 1999 och det var under Stefan Wilhelmssons ledning. I början av 2002 tog Kristian Wrethander över rollen som förbundskapten och samma vår blev svenskarna silvermedaljörer i NM. I våras gjorde svenskarna succé i Spring Cup där de kom trea. Och nu har tiden kommit för att spela EM-volleyboll igen.

- Det känns jätteroligt att vara med i EM-sammanhang igen. Jag anser att det är ett steg i helt rätt riktning. Gruppen håller en hög standard. Men vi har en klar möjlighet att vara med i kampen om en första plats, inleder förbundskapten Kristian Wrethander.

I det kommande EM-kvalet, spelar Sverige i kategori B och ska därmed kvala för att komma till kategori A för att därefter kunna nå ett EM-slutspel. I Sveriges kvalgrupp, Grupp 2, deltar, Lettland, Österrike och Makedonien. Kvalet spelas i form av två omgångar där lagen möter varandra. Den första omgången spelas i Lettland den 10-13 juni 2004 och den andra omgången i Makedonien den 3-5 juni 2005. Ettan från gruppen går vidare till kategori A.

- Lettland är nog det bästa laget, de har mer internationell erfarenhet än Sverige. De var även ytterst nära att gå upp i A-gruppen i våras, men förlorade på setskillnad mot Estland. Ett Estland som vi spelade 1-1 mot i våras. Vi vann även en mycket jämn match mot Lettland i Spring Cup. Kan vi behålla samma höga nivå som i Spring Cup, så vinner vi även mot Österrike och Makedonien, avslutar en optimistisk Kristian Wrethander.

Svenska Volleybollförbundet kände redan vid nystarten för snart två år sedan att landslagsverksamheten spred positiva ringar inom rörelsen. Att även delta med ett herrlag i EM-sammanhang var inget svårt beslut.

- Det känns verkligen bra att nu ha både herrar och damer med i EM-sammanhang igen. Landslagen och EM är efterfrågade av rörelsen och vi hoppas verkligen att denna satsning på ett positivt sätt ska fortsätta att stimulera utvecklingen i Sverige. Lite synd att vi inte fick en av turneringarna i Sverige men vi hoppas ändå på många intressanta landskamper på hemmaplan under 2004, förklarar generalsekreterare Bengt Wicksell.

41 nationer deltar i EM. Europeiska mästare, 2003 blev Italien. Nästa EM-slutspel avgörs i Italien och Serbeien-Montenegro hösten 2005.

För mer information kontakta;
- Bengt Wicksell, generalsekreterare,