ExpanderaMera

Emelie Lindeberg- vinnare av Isabellestipendiet 2012

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 09:08 CEST

Nu har vinnaren av årets Isabellestipendium korats. Stipendiet som synliggör kompetenta kvinnliga hantverkare och inspirerar kvinnor från hela Sverige att våga välja hantverkaryrket. Årets vinnare är Emilie Lindeberg som sedan sex år tillbaka driver hantverkarföretaget Snikk.  Priset delades ut på Hem & Villa mässan i Älvsjö.

Årets nomineringsperiod resulterade i 138 nomineringar av 120 kompetenta hantverkarkvinnor. Årets jury bestod av Sofia Embrén från Rättviseförmedlingen, Anders "Arga Snickaren" Öfvergård, Jessica Löfström från byggbemanningsföretaget Expandera Mera samt Isabelle McAllister.

Nomineringen lyder:

”Vinnaren av Isabellestipendiet 2012 är en driftig, seriös och proffsig yrkeskvinna som har jobbat hårt för att slå sig fram i den mansdominerade hantverkarbranschen. Med stor envishet och en hel del ”jävlar anamma” har hon lyckats underminera många av de fördomar som kvinnor i branschen ofta möter, och sedan 2006 driver hon den egna byggfirman Snikk. Vinnaren lägger stor vikt vid bra service och hög kvalitet, vilket också resulterar i nöjda och återkommande kunder. Hon är inte bara oerhört yrkeskunnig utan jobbar dessutom för att fler kvinnor i branschen ska starta eget och bilda nätverk så att de kan arbeta tillsammans.”

Motverkar fördomar mot kvinnliga hantverkare

Emilie Lindeberg har jobbat som hantverkare i sju år och startade efter avslutad lärlingsperiod ett eget företag, Snikk, som hon drivit i sex år.

- Att som kvinna etablera sig i en mansdominerad bransch har inte varit så lätt men med en stor portion envishet och mycket jävlar anamma känner jag att jag trots allt har lyckats. Jag har slagits mot fördomar som att ”kvinnor inte vill få skit under naglarna” och ibland har jag inte blivit tagen på allvar när jag gått in i ett byggvaruhus för att köpa byggmaterial, trots att jag har arbetskläderna på. Dessutom har jag många gånger fått bevisa att jag faktiskt kan utföra samma arbete som mina manliga kollegor, säger Emilie Lindeberg.

- Kvinnliga hantverkare växer inte på träd.  Jag välkomnar därför Isabellestipendiet och hoppas att de kvinnor som är verksamma i branschen ska synliggöras. Jag planerar att använda delar av prissumman till en ledarskapsutbildning, en kurs i tapetsering och resten av pengarna till att köpa in maskiner och verktyg till praktikanter inför kommande anställningar. Mitt mål är att skaka om hantverksbranschen och på allvar sätta Snikk på kartan! säger Emilie Lindeberg.

Självklarhet att sponsra stipendiet

För byggbemanningsföretaget ExpanderaMera var det en självklarhet att för andra året i rad vara med och sponsra Isabellestipendiet.

-   Stipendiet är viktigt, inte minst eftersom det syftar till att inspirera fler kvinnor att välja den mansdominerade byggbranschen. Vi vill visa att hantverkaryrket är ett bra yrkesval med många möjligheter, även för kvinnor. Ytterligare ett syfte är att främja jämställdhet i hantverkaryrken och att förändra samhället, så att kvinnor blir en vanligare syn ute på landets byggarbetsplatser, säger Jessica Löfström, vd på ExpanderaMera.

För mer information om stipendiet, kontakta Jessica Löfström, vd ExpanderaMera: 070-7748758

Fakta om Isabellestipendiet:

Stipendiet vänder sig till kvinnor som arbetar och vill utvecklas inom hantverkaryrken såsom snickare, elektriker och målare.  Alltför få kvinnor väljer att satsa på hantverksyrken och de kvinnor som finns i byggbranschen är ofta osynliga. Målet med Isabellestipendiet är att lyfta fram kvinnliga hantverkarförebilder och samtidigt inspirera fler kvinnor att våga satsa på byggbranschen. Kvinnliga hantverkarstipendiet delades ut för första gången hösten 2011. Priset består, förutom äran, av 20 000 kr. Nomineringsförslagen har getts av svenska folket och nomineringsprocessen har genomförts med hjälp av Rättviseförmedlingen.

ExpanderaMera är ett av Sveriges största bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi erbjuder små, medelstora och stora byggbolag ökad flexibilitet genom att hitta kostnadseffektiva lösningar inom rekrytering, bemanning och entreprenad. Genom mångårig erfarenhet av byggbranschen har vi den kunskap och det nätverk som krävs för att snabbt och effektivt kunna erbjuda våra kunder kompetent personal på såväl kollektiv- som tjänstemannasidan. ExpanderaMera hyr ut och rekryterar personal inom yrken som: snickare, betongarbetare, byggnadsarbetare, träarbetare, hantverkare, byggtjänstemän, byggnadsingenjörer, byggchefer.