Ementor AB

Ementor förvärvar outsourcingverksamhet

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2003 10:46 CET

Ementor Sverige AB och Serco Sweden AB har i dag ingått avtal om att överta Sercos IT outsourcingverksamhet från och med januari 2004 för 5,8 MSEK. Avtalen omfattar en årlig kontraktsvolym på 30 MSEK. Ementor ingår också ett samarbetes- och driftsavtal med det övriga Serco Sverige, där företagen samarbetar för att sälja IT- tjänster inom Sercos Facilities Management.

Ementor övertar de ca 30 medarbetarna som finns inom Serco IT Solutions. De personer som arbetar med driften hos kunderna fortsätter med det och de övriga kommer att flytta till Ementor under första kvartalet 2004.

"Genom detta avtal stärker Ementor ytterligare sin position inom outsoursingverksamheten i Sverige och Norden. Vi blir ännu starkare inom den offentliga sektorn eftersom 4 av de 5 största kunderna till Serco är kommuner, säger Johan Rittner, VD Ementor Sverige."

"Vi är glada över att träffat ett avtal med Ementor vad gäller driften av våra renodlade IT-relaterade uppdrag. Vår kärnverksamhet är att leverera flera supporttjänster till våra kunder där IT-drift kan vara en viktig tjänst. De avtal som vi nu sålt innehåller endast IT-drift relaterade tjänster. Genom att samarbeta med Ementor kommer vi att få tillgång till en stor nordisk aktör som väl passar in i våra expansionsplaner. Säger Christina Lindström Olsson, VD Serco."

Tillträdet är villkorat av kunders och anställdas godkännande.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Christina Lindström Olsson, VD, Serco Sweden AB, tlf +46 (0)8 690 4661, mob +46 (0)70 588 9526
Leif Engdahl, Director of Services, Ementor Sverige AB, tlf +46 (0)8 5662 3359, mob +46 (0)73 367 1907

Ementor är ett av Nordens största bolag inom verksamhetsutveckling och IT-lösningar & -tjänster. Med rådgivnings-, teknologi- och outsourcingkompetens hjälper vi de mest krävande nordiska organisationerna att öka sin effektivitet, skapa kundlojalitet och fundament för förändring. Ementor har 2 400 anställda och finns representerat i 22 städer i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget är noterat på Oslo Børs. För mer information om Ementors erbjudanden besök www.ementor.se.

Serco är en av de ledande aktörerna inom facility management i Norden. Sercos affärsidé är att skapa effektivitet genom att samordna supporttjänster som stödjer kundernas kärnverksamhet. Serco ägs sedan den 1 november 2003 av investeringsbolaget CapMan som är noterat på Helsingfors börsen. Mer information om Serco finns på www.sercosverige.se