Ementor AB

Ementor hjälper Handelsbanken bygga framtidens bankkontor

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 16:16 CEST

(Sverige) Handelsbanken köper en ny nätverkslösning av Ementor som består av produkter från Cisco samt tjänster i form av serviceavtal för sammanlagt cirka 10 Mkr. Därmed får Handelsbanken ett nätverk med högre kapacitet för användarna och möjlighet till många framtida tjänster.

Handelsbanken har valt Ementor som leverantör och servicepartner av sin nya nätverkslösning. Banken standardiserar sin plattform och får en enhetlig och stabil miljö som ger lägre driftskostnader. Plattformen effektiviserar arbetet för användarna, ger bättre prestanda och utökade funktioner.

"Vi får en stabilare IT-miljö och snabbare svarstider för användarna. Den ökade kapaciteten gör också att vi får möjlighet att prioritera trafiken i nätet, till exempel för IP-telefoni eller för applikationer ända ut till varje enskild arbetsplats. Vi har samarbetat med Ementor i närmare tio år och det var därför naturligt för oss att gå vidare i det samarbetet när vi fick ett bra erbjudande," säger Lars Wibeck, chef för kommunikationsavdelningen på Handelsbanken.

Med den nya nätverkslösningen skapar Handelsbanken ett IP-baserat, flexibelt, kostnadseffektivt och framtidsorienterat nätverk för tjänster och kommunikation där data, telefoni och video smälter samman. Det leder till effektivare kommunikation, lägre kostnader och möjlighet till högre kundservice genom integrerad kommunikation samt nya applikationer och tjänster i ett senare skede. Lösningen erbjuder bland annat trådlös kommunikation, IP-baserade videoövervaknings- och larmsystem samt IP-telefoni.

"Vi är glada över att Handelsbanken åter väljer oss som partner i en kommunikationsaffär. Affären innebär att banken nu får möjlighet att bygga framtidens bankkontor. De får ett multifunktionsnätverk som bland annat kan kommunicera med tal, bild och data både internt och ut mot kund. Det ger banken möjlighet att utveckla helt nya tjänster," säger Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB.

Den lösning Handelsbanken har köpt ingår i Ciscos koncept Branch of the Future, som består av Ciscos senaste teknik, paketerad i flera lösningar utformade specifikt för banksektorn.

För ytterligare information kontakta:
Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB, mobil +46 (0)733 67 18 75, tel. +46 (0)8 566 230 08 johan.rittner@ementor.se

Om Ementor
Ementor Sverige AB är en komplett lösningsleverantör inom IT-infrastruktur. Vi erbjuder lösningar inom kommunikation, system, säkerhet och informationshantering. Ementor Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Ementor ASA i Norge, som är noterad på Oslo Børs. Ementorkoncernen som består av Ementor och Topnordic har ca 2 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsätter tillsammans drygt 7 Mdr kr.