Scae Sweden

Emil Eriksson häller Sveriges snyggaste latte

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 18:52 CEST

Latte Art Championship är en internationell tävling som avgörs i flera steg. Under sensommaren tog sig åtta finalister från Malmö, Göteborg och Stockholm till finalen som hölls i fredags på Kungsholmen i Stockholm. Under åtta minuter skulle den tävlande servera två latte, två macchiato där mönstret endast får bildas utifrån hur mjölken hälls i espresson, och två koppar där baristan får påverka mönstret efter hällningen.

Emil Eriksson som till vardags arbetar på Johan&Nyström i Malmö tog hem segern före Alexander Ruas och Benjamin Norman, båda på Drop Coffee i Stockholm.

Den internationella finalen hålls i Seoul på den stora Café och bagerimässan den 1-4 november. Men Emil Eriksson är van vid internationella kaffetävlingar. Han har tidigare vunnit Barista Cup, Aeropress-SM och Koppnings-SM.

Läs mer om de svenska kaffetävlingarna på www.scae.se

För kontakt med tävlingsledningen och Emil Eriksson :

Erik Rosendahl, SCAE Swedish Chapter

0708128813 erik@dropcoffee.se

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.