Universal Music Sweden

Emil Heró släpper debut-EP i komprimerad discomystik

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 10:50 CET

Patrick Juvet sägs vara den främsta inspirationen för den bländande discoexplosionen som pumpar ur högtalarna när Emil Heró’s musik går på. Under hösten har hans spår Television strömmat tunga beats i harmoni med vackra stämmor och nu bjuder han upp till dans med sin debut-EP ”1992”.

Emil Gustafsson, som han egentligen heter, är som bekant ingen debutant. Hans resumé väger redan tungt efter att han som basist och sångare i Urban Cone gjort succé i Sverige och utanför dess gränser. Urban Cone befinner sig mellan album och Emil, fylld av kreativitet och ett sug efter att utforska sina musikaliska gränser, skapade därför sitt alter ego Emil Heró. Namnet är ett släktnamn från sin fars sida som han anammade, och tillsammans med inspirationen från den vinylsamling av disco hans mor hade, var en ny artist född.

På EP’n finner vi ett samarbete med Hedvig, en skolkamrat till Emil som han visste att han inte kunde klara sig utan efter att ha sett Hedvig på ett gig. Den dansanta elektropopen tillsammans med Hedvigs röst nästan kräver att fötterna rör sig.

Singeln Love talar för att Emil Heró tar discoeran tillbaka. I kommande video till Love kan vi se Valter Skarsgård, Charlie Gustafsson och Tina Pourdavoy i huvudrollerna till ett drama där temat behandlar mörka känslor som begravs djupt inombords.

Spotify: http://open.spotify.com/user/loveappelgren/playlist/17ws0wc8bMY1eYAd6yZg09

WiMP: http://wimpmusic.se/album/23361889

iTunes: https://itunes.apple.com/se/album/1992-ep/id736634031