Destination Kalmar

​Emil i Lönneberga flyttar in på Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2016 14:30 CET

Till säsongen 2016 öppnar utställningen Emil! på Kalmar Slott. Här möter besökaren en lekutställning för de yngre barnen som tillsammans med originalteckningar av Björn Berg, konstnären som illustrerade Astrid Lindgrens Emil-böcker, skapar en upplevelse för både barn och vuxna.

Den första boken om Emil i Lönneberga kom för över 50 år sedan, 1963. Handlingen utspelar sig under tidigt 1900-tal och berättar om lintotten Emil som på något sätt alltid råkar göra hyss. Trots sin ålder är Emil nu mer aktuell än någonsin i och med den nya Emilutställningen som kommer till Kalmar Slott.

I utställningens lekmiljöer får barnen leka i Katthultsköket, visthusboden och Emils Snickerboa. Den som vill kan klä ut sig till Emil eller lillasyster Ida. Självklart kommer även böckerna finnas att läsa och lära känna. På väggarna hänger Björn Bergs originalteckningar av Emil och de färgstarka akvarellerna väcker den ömsinta skildringen av Emil till liv och ger en bild av Småland i en svunnen tid.

– När vi besökte Kulturen i Lund så fastnade vi direkt för denna mycket fina utställning. Den passar bra med slottets strävan att ge barnfamiljer en spännande besöksupplevelser och att få visa Björn Bergs akvareller känns mycket, mycket bra, säger slottschef Mimmi Mannheimer

Utställningen är producerad av Kulturen i Lund och scenografin har ritats av konstnärens son Torbjörn Berg. På Kalmar Slott kommer utställningen att visas i Frökenrummen.

Utställningen visas på Kalmar Slott mellan 20 mars – 30 oktober 2016.

Bilder © Björn Berg/Bildmakarna Berg och Astrid Lindgren/ Saltkråkan

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.