Kaolin

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2017 13:05 CET

Emil Österholm 18.2 – 8.3 2017

Bland blästersand och ångest
(En keramisk resa till norrländska vattenkraftverk)

Byggnadsställningarna på vattenkraftverken längs de norrländska älvarna är täckta av svart blästersand. Det är Emils jobb att bygga och riva ställningarna. Ångesten infinner sig en tidig morgon i januari, när klockan ringer strax efter fem och termometern visar minus 28 grader. Det är 20 mil till arbetsplatsen, dagen kommer endast innehålla några få ljustimmar och skulpturen som står i den varma verkstaden och väntar kommer inte att byggas klart.

Men vattenkraftverken ligger på natursköna platser och har en fascinerande estetik. Många av dem är byggda på 1940- och 50-talet och på vissa ställen är det som om tiden har stannat. De särpräglade och tidstypiska maskinerna är en ständig källa till inspiration. Det är dessa ljuspunkter i en annars mörk och tung arbetsdag som är ursprunget till de skulpturer Emil Österholm visar i utställningen på Kaolin. Men referenser både till människokroppen och till den keramiska världen sätter också sin prägel på gestaltningen. Ett rör liknar en hänkel på en kanna eller örat på en mugg och kroppen på skulpturen tar formen av en vas.

Emil Österholm har arbetat med olika stengodsleror, som vedbränts till 1300 grader i en egenbygd keramikugn. Han har inte använt sig av glasyr utan har i stället låtit lerornas olika karaktärer och elden ge färg åt skulpturerna. I vissa bränningar är godset saltat för att åstadkomma en glansigare yta, men andra gånger har elden och askan ensamma fått sätta sin prägel på leran.

Emil Österholm född och verksam i Västernorrland och utbildad på HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, i Göteborg där han tog sin masterexamen 2015. Han finns representerad i Sundsvall och Härnösands kommuner och har hunnit med flera utställningar sedan sin examen. Detta är hans första utställning i Stockholm.

Välkomna på vernissage lördagen den 18 februari, kl. 11-16

Kaolin bildades 1978 då en grupp keramiker gick ihop, startade ett kooperativ och öppnade butik med galleri vid Mariatorget i Stockholm. Man tog sig namnet Kaolin efter berget Gaolin i Kina, den plats där man en gång fann den rena finkorniga kaolinleran som ingår både i lera och i glasyr.
Idag, 35 år senare blomstrar fortfarande Kaolins verksamhet i samma vackra lokaler på Hornsgatspuckeln och några av de medlemmar som var med från starten är fortfarande aktiva i kooperativet.

Vi har befäst vår position som det enda renodlade keramikgalleriet i Sverige och utvecklats till en mötesplats för både konstföreningar, samlare och keramikälskare. De tjugotal keramiker som Kaolin idag består av arbetar med både brukskeramik och skulptur vid sidan av utsmyckningar i offentliga sammanhang, undervisning och andra uppdrag.

I galleriet visar vi separatutställningar med framförallt inbjudna gästutställare men även med kaolins medlemmar. Vi visar både svenska och utländska keramiker och de senaste åren har vi särskilt satsat på gästutställare från våra nordiska grannländer. Kaolin vill gärna fånga in den nya och experimentella keramikkonsten i vår utställningsverksamhet samtidigt som vi vill lyfta fram det traditionella högklassiga hantverket och det gedigna bruksgodset. Vi har regelbundet grupputställningar kring olika teman och i vårt lilla gallerirum, Projektrummet, visar vi mindre utställningar där konstnärerna arbetat mer kring ett projekt eller vill visa sitt examensarbete.

Kaolin anordnar regelbundet öppna föreläsningar med inbjudna föreläsare och vi har även privata visningar för konstföreningar, skolor och företag.