Svenska Orienteringsförbundet

Emil Wingstedt börjar nya orienteringslivet

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 16:19 CEST

Finalen på orienteringsåret närmar sig och Smålandskavlen, som i helgen avgörs i Tranås, är traditionellt årets sista stora elitmönstring. För Emil Wingstedt, 35, blir finalen samtidigt starten på hans nya orienteringsliv.

- Jag njuter i fulla drag av livet som det är nu och jag har halverat träningsmängden, säger Emil Wingstedt, tävlande för norska Haldens SK och som under senaste tioårsperioden varit självskriven i landslaget.

Efter VM i Trondheim i augusti är landslaget ett avslutat kapitel.

- Men jag hoppas på många goda år framför mig som bra orienterare, inte minst som viktig kugge i klubbens stafettlag.

Smålandskavlen avgörs på herrsidan med två individuella nattsträckor på lördagskvällen och sedan jaktstart på sträcka tre på söndagsmorgonen. Wingstedt springer den första nattsträckan för Haldens SK, ett lag som tillhör tävlingens absolut tyngsta favoriter. Sistasträckan för Halden är vikt för Olav Lundanes, årets VM-etta på långdistans.

Halden utmanas av fjolårssegrarna Kalevan Rasti, norska Kristiansands OK, samt de svenska lagen OK Linné (bästa svensklag i fjol på tredje plats), Malungs OK, IFK Göteborg och IFK Lidingö. Enda svenska lag som vunnit på herrsidan under senaste femårsperioden är för övrigt Södertälje-Nykvarn (2007).

125 herrlag och 74 damlag är anmälda till årets tävling.

Årets huvudfavoriter på damsidan är Stora Tuna med 18-åriga världscuplöparen Tove Alexandersson på nattsträckan och VM-trean på långdistans, Emma Engstrand, som avslutare.

Mer info på Smålandskavlens hemsida: www.smalandskavlen.nu

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt
Ola Gustafsson, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se Sören Emmervall, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet, Box 22, 171 18 SOLNA www.orientering.se