Svenska Orienteringsförbundet

Emil Wingstedt tog hem titeln Årets orienterare

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 11:10 CET

Världsmästaren Emil Wingstedt blev naturligtvis också Årets orienterare, framröstad av orienteringsjournalisterna. På fredagskvällen hyllades Emil vid Orienteringsgalan i Jönköping inför cirka 200 festsugna orienterare och -ledare från hela landet. Emil tackade främst sambon Anja (bilden) för sina framgångar. Samtidigt hyllades också ett antal andra pristagare.

Orienteringsgalan blev en festföreställning där många välförtjänta aktiva och ledare fick mottaga priser. Det mest prestigefulla priset, Årets orienterare, gick till sprintvärldsmästaren Emil Wingstedt, till vardags tävlande för norska Halden, men smålänning i grunden och fostrad i Växjö OK. Han vann omröstningen klart före VM-tvåan Jenny Johansson och på tredje plats röstades Emma Engstrand fram.
Emil Wingstedt fick mottaga priset från en representant för orienteringsjournalisterna, Magnus Grahn, frilansskribent som följt orienteringen i mer än 20 år. Inte minst har han följt Wingstedts framgångar, då han främst jobbar för tidningarna i Småland.

Galan inramades av underhållning av Vocal Voices från Aneby (bilden) som bjöd på musik och sång av högsta klass och med en mycket blandad repertoar.

Övriga priser som delades ut på galan följer här, med jurymotiveringar och prisutdelare.

Årets stafettlag - Södertälje-Nykvarn Orientering
Återerövrade Tiomilatronen till Sverige efter åtta år med norska segrar. Triumfen erövrades efter målmedveten satsning, med ett lag där varje löpare utnyttjades på ett för kollektivet optimalt sätt och där varje individ underkastade sig sin roll i lagmaskinen.
Prisutdelare: Olle Nåbo, själv flerfaldig Tiomilavinnare med OK Ravinen
(På bilden konfrencieren Per Forsberg tillsammans med sju tiondelar av Tiomilalaget).

Årets precisionsorienterare - Stig Gerdtman, Vingåkers OK
I avgörandets under VM i Japan tog han fram precisionen i orienteringen och satte en fullpoängare som ledde till VM-silver. Efter VM-brons och VM-silver återstår nu sista trappsteget under 2006. På hemmaplan har han dominerat med eftertryck och segrat i såväl SM som O-Ringen.
Prisutdelare: Lisbeth Carlsson, ledamot i Svenska Orienteringsförbundets styrelse

Årets ungdomsklubb - Stora Tuna IK
Här går kvalitet och kvantitet hand i hand och både flickor och pojkar i alla årskullar lockas till verksamheten. Ett tydligt bevis på detta är att klubben blev bäst sammanlagt i Ungdomens Tiomila (tre klasser sammanräknade) och att klubben dessutom hade mer än ett lag i alla tre klasserna. Vid O-Ringen var 50-talet ungdomar med och i verksamheten finns det dubbla antalet.
Prisutdelare: Emil Wingstedt, världsmästare.

Årets tränare - Håkan Carlsson, OK Tisaren
Med målmedvetet arbete har han starkt bidragit till att klubben utvecklats till en av landets stora dominanter på ungdoms- och juniorsidan under 2000-talet. Via det nystartade orienteringsgymnasiet i Hallsberg får även juniorer från andra klubbar del av hans kunskap.
Prisutdelare: Oskar Svärd, Vasaloppsvinnare som vet vad det innebär att träna hårt för att nå framgång.

Årets överraskningslopp - Lina Karlberg, Tullinge SK
När satsningen var som störst blev det inga SM-medaljer, men väl landslagsuppdrag. Nu, ett antal år senare och vid en tidpunkt när ingen tippat en topplacering, visade sig rutinen bli en avgörande pusselbit för att erövra ett SM-silver. Ett antal meriterade VM-löpare fick finna sig i att bli besegrade.
Prisutdelare: Eva-Lena Frick, ledamot i Svenska Orienteringsförbundets styrelse.

Årets junior - Anna Persson, FK Göingarna
En junior som utstrålar säkerhet i viktiga och avgörande stunder. Bemästrar med sitt jordnära sätt även ovana terrängtyper. Ett tydligt bevis för detta är guldmedaljen från Junior-VM i Schweiz, vunnen i en med svenska mått mätt ren störtloppsbana för orienterare.
Prisutdelare: Emma Engstrand, VM-trea och EM-tvåa

Årets komet - Martin Johansson, IFK Moras OK
Med respektlöshet har han inte bara etablerat sig bland seniorerna, utan också vid upprepade tillfällen visat sig starkast. Hans insatser på sprintdistansen har gett både SM-guld och nordiskt brons, en anmärkningsvärd insats av en förstaårsjunior, som också visat stor utvecklingspotential.
Prisutdelare: Signar Eriksson, idrottschef på Svenska Orrienteringsförbundet